Tornádo, které se ve čtvrtek přehnalo Hodonínskem a Břeclavskem, silně omezilo na jižní Moravě dopravu po dálnici i železnici. Popadané stromy a elektrické vedení přerušily provoz na železniční trati mezi Břeclaví a Hodonínem, což kromě vnitrostátní dopravy ovlivňuje mezinárodní spojení mezi Rakouskem a Polskem. Kolem jedné hodiny se podařilo odstranit spadlé dráty na dálnici D2 ve směru na Brno. Ta byla uzavřena na 50. kilometru a vznikla tam dlouhá kolona kamionů.

„Odklízení vodičů z dálnice D2 se protáhlo, protože se zkomplikovala přeprava potřebné techniky na místo,“ řekla mluvčí ČEPS Hana Klímová. Původně provozovatel přenosové sítě vysokého napětí předpokládal odstranění osmi spadlých elektrických vodičů kolem poledne. Později odhadl konec prací kolem třetí hodiny. Nakonec šlo všechno rychleji.

Během dopoledne se na dálnici D2 tvořily dlouhé kolony vozidel: ve směru na Brno od 57. kilometru po 50. kilometr dálnice, ve směru na Bratislavu se vytvořila dvacet kilometrů dlouhá kolona od 30. kilometru dálnice. Podle vicepremiéra Karla Havlíčka se už před polednem podařilo dostat z D2 osobní auta. Zůstaly ale dlouhé kolony kamionů, které zatím nemají jasno, jak se zachovají. Někteří řidiči kamionů už odbočují mimo dálnici, což komplikuje dopravu na okolních silnicích ve směru na Hodonín. Dopravní zácpa je i v Břeclavi, kde průjezd městem trvá desítky minut.

Provoz se zkomplikoval také na hlavní tuzemské dálnici D1. Ta je uzavřena na 230. kilometru u Vyškova. Podle Havlíčka je uzavřen sjezd na D46 a doprava se odkloňuje přes Vyškov. Ve směru od Brna vozy sjíždí na exitu 48 – Břeclav. Nákladní doprava se také odklání na hraniční přechod Mikulov–Drasenhofen. V Lanžhotě Ředitelství silnic a dálnic operativně otevřelo služební sjezd, auta mají možnost uzavřenou dálnici objet.

Postižena je rovněž železnice. „Obě traťové koleje mezi Břeclaví a Hodonínem jsou neprůchodné,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Průjezdné je naopak spojení přes Brno a Břeclav směrem na Slovensko a do Rakouska. Podle Gavendy je však kvůli výpadkům nadřazené elektrické soustavy částečně omezen počet současně jedoucích vlaků, aby se nepřetížilo elektrické napájení.

První odhad škod zatím Správa železnic odhaduje asi na 100 milionů korun. Na trati mezi Břeclaví a Hodonínem je pro Správu železnic prioritou zprovoznit alespoň jednu kolej. „Délku trvání prací nelze v tuto chvíli předjímat. Máme připravené dieselové lokomotivy k obnovení provozu zprůjezdnění 1. koleje. Obnovení elektrického provozu bude pravděpodobně spíše otázkou týdnů,“ řekl Gavenda. Největší český nákladní dopravce ČD Cargo na Twitteru uvedl, že předpokládané zahájení provozu je příští pátek 2. července 2021.

Přerušení tratě postihlo také provoz vnitrostátních osobních spojů Českých drah. „Cestující přepravujeme náhradními autobusy, které jezdí z Břeclavi. Nemůžeme ale končit v Hodoníně a jezdíme vedlejšími silnicemi až do Rohatce (asi šest kilometrů dále – pozn. red.). Pak mohou lidé opět použít vlaky,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Poničené tratě ovlivňují také mezinárodní dopravu z Rakouska do Polska, kde jezdí vlaky EC. Tyto spoje využívají druhý železniční koridor ve směru na Přerov a jsou nyní zrušeny.

Další tuzemští dopravci problémy nemají. Vlaky RegioJetu jezdí po železniční trase z Brna do Břeclavi, která je v provozu. „Nemáme žádné omezení,“ potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podobně jsou na tom i spoje Leo Expresu, které používají trasu přes Olomouc.

Komplikace je to naopak pro nákladní přepravu po železnici. „Plně elektrifikovaný provoz je věcí týdnů. Vlaky budou muset jezdit přes slovenskou Žilinu a Čadcu,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců (ŽESNAD).

Pro kamiony naopak dopady tornáda větší následky mít nebude. Podle Vojtěcha Hromíře ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia není kolem jedné hodiny otevřená dálnice D2 pro tuzemskou nákladní dopravu tou nejdůležitější. „Krátkodobě se mohou některé dodávky opozdit, ale řidiči to zvládnou," dodal.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru