Maloobchodníkům se podle analytiků v červnu dařilo. Tržby jsou nad předkrizovou úrovní a měly by se tam udržet. Dál jsou oblíbené internetové obchody. Maloobchodní tržby v červnu meziročně stouply po očištění o kalendářní vlivy o 7,1 procenta. Je to podobný výsledek jako v předchozích měsících. V dubnu byl růst po revizi 7,2 procenta, v květnu 7,3 procenta. Pomohlo rozvolnění protiepidemických opatření. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby obchodníků zvýšily o 0,6 procenta.
Vzhledem ke zlepšení epidemické situace a menšímu počtu koronavirových nákaz mohly být v červnu otevřené všechny obchody. „Růst byl přitom zaznamenán ve všech hlavních sortimentních skupinách,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,9 procenta, za pohonné hmoty o 6,6 procenta a za potraviny o 3,3 procenta.
Obchody s počítačovým a komunikačním zařízením utržily téměř o čtvrtinu více než loni. Prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím si polepšily o 11,4 procenta a za oděvy a obuv lidé utratili o 10,8 procenta více než loni v červnu. Tržby v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím byly vyšší o sedm procent, podobné to bylo v prodejnách výrobků pro domácnost. Internetové obchody pak zaznamenaly meziroční růst o 14,5 procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 15,7 procenta. Stejný výsledek byl i v případě neočištěných tržeb. Za prodej aut včetně náhradních dílů vzrostly tržby o 17,7 procenta a za opravy aut o 8,7 procenta.
Že jsou Češi ochotní utrácet ukazují i data z karetních transakcí. Jak již dříve upozornily HN, mohutný nárůst karetních transakcí hlásí například Česká spořitelna. Po rozvolnění protipandemických opatření její klienti utratili během června v kamenných obchodech i v e-shopech více než 26,7 miliardy korun. ČSOB zaznamenala v posledních měsících u objemu plateb kartami v kamenných prodejnách pětinový růst, v internetových obchodech pak vzrostly o polovinu. „Ve srovnání s rokem 2019 utratili naši klienti v květnu a červnu při on-line nakupování až dvojnásobně větší objem peněz,“ řekl HN mluvčí banky Patrik Madle.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist