Plzeňský Prazdroj zdraží od října pivo v průměru o tři procenta. Dotkne se to většiny produktů, v průměru jde o 46 haléřů na půllitr. Poprvé po třech letech se změny týkají také čepovaných piv. Informace potvrdil v úterý Zdeněk Kovář, mluvčí největšího českého pivovaru. Jeho zdražení v minulých letech kopírovala většina větších českých pivovarů. Naposledy Prazdroj zdražoval loni v říjnu některá balená piva, hlavně ležáky a prémiové druhy, a to v průměru o 3,6 procenta.

Pivovar, který produkuje značky Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell, se během rok trvající pandemie koronaviru silně potýkal s omezeními provozu hospod a restaurací, kde se v běžné době vyčepují v průměru čtyři z deseti vypitých piv z jeho portfolia a zbytek se prodá v obchodech. „Přesto i letos pokračujeme v investicích do výroby v celkové výši jedné miliardy korun. Dokončili jsme novou varnu v Nošovicích, rozšiřujeme skladovací prostory v Plzni a navyšujeme varní kapacitu v Popovicích. Po celou dobu trvání pandemie klademe hlavní důraz na bezpečnost našich pracovníků a zachovali jsme plnou zaměstnanost,“ řekl mluvčí.

Čepovaná piva zdražil Prazdroj poprvé od roku 2018. Po tři roky, kdy inflace kumulovaně přesáhla osm procent (loni činila 3,2 procenta), držel podle Kováře ceny na stejné úrovni, aby se sektor hospod a restaurací dokázal vyrovnat se všemi změnami, které ho postihly. „Šlo o důsledky zavedení regulací, jako jsou EET, zákaz kouření i dopady pandemie,“ řekl. Do podpory restaurací investoval za více než 12 měsíců přes půl miliardy korun, a to do bezplatné výměny prošlého piva, odložení plateb hostinským, investic do předzahrádek a vybavení a distribuce „odnosek“ na čepované pivo s sebou.

Prazdroji klesl loni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu na téměř 16 miliard korun. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření pivnic vinou pandemie, a s tím spojený nižší prodej piv. Pivovar prodal loni v tuzemsku a v zahraničí téměř 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v ČR klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů, v cizině meziročně vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hl. Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v Česku. Od roku 2017 ji vlastní japonská společnost Asahi Group Holdings.

Zdraží i další pivovary

Řada pivovarů se zřejmě přidá k Plzeňskému Prazdroji a zdraží pivo. Po něm jsou druhým největším producentem piva v ČR Pivovary Staropramen. Mluvčí firmy Denisa Mylbachrová v úterý řekla, že společnost ceny u vybraných piv zvýšila už na začátku prázdnin. Ceny naopak zatím drží Budvar nebo Svijany.

„Společnost Pivovary Staropramen přistoupila k úpravě ceny vybraných sudových a tankových piv od 1. července 2021. Hlavním důvodem byl znatelný nárůst cen některých klíčových vstupů, především pak vody, energií, ropy. V průměru se cena navýšila o 2,9 procenta,“ uvedla Mylbachrová. Společnost provozuje smíchovský Staropramen a ostravský pivovar Ostravar.

„Tento krok jsme důkladně zvážili, protože provozovny podporujeme po celou dobu pandemie a víme, že jejich situace není jednoduchá. Museli jsme však zohlednit zmíněný citelný nárůst cen některých vstupů, abychom byli i nadále schopni konzumentům nabídnout pivo v té nejlepší kvalitě,“ dodala Mylbachrová.

Další velká skupina, Heineken, do kterého patří například značky Krušovice, Starobrno, Zlatopramen nebo Hostan, se k vývoji cen příliš vyjadřovat nechtěla. „V současnou chvíli připravujeme plány a strategii na rok 2022, nemůžeme proto toto zatím blíže komentovat,“ řekla mluvčí Dita Vašíčková.

Analýzy dokončuje také humpolecký pivovar Bernard. Firma připravuje změnu ceny u sudového piva, u kterého se cena nezměnila tři roky. Jak se cena změní a od kdy budou nové ceny platit, se bude rozhodovat příští týden, sdělil mluvčí pivovaru Radek Tulis. „Úpravy cen piva jsou s ohledem na zvyšující se vstupy nevyhnutelné, zdražení významného nadnárodního koncernu to potvrzuje,“ dodal.

Některé pivovary slibují, že ceny zatím zvyšovat nebudou. „Pivovar Budějovický Budvar do konce letošního roku zdražovat nebude,“ uvedla dnes PR manažerka pivovaru Markéta Ježková. „Pivovar Svijany, který je největším pivovarem v Libereckém kraji, se zatím zdražovat nechystá,“ sdělil mluvčí Luboš Spálovský.

Svou produkci nejspíš naopak zdraží také Pivovar Ferdinand v Benešově. „Ještě vyčkáváme, ale pravděpodobně nepatrně bohužel asi ano,“ řekl Ladislav Lojka z marketingu pivovaru. Růst cen piva nevyloučil ani ředitel náchodského pivovaru Primátor Petr Kaluža. „Nic konkrétního ale v tuto chvíli neřeknu, nemáme to spočítané, žádné definitivní rozhodnutí zatím nepadlo,“ řekl.