Aféra Dieselgate změnila svět. Volkswagen po ní zcela přehodnotil svůj přístup k zeleným autům. Zahodil špinavou technologii a pustil se do té čisté, podpořil elektrifikaci, říká v rozhovoru pro HN Martin Kodýdek, který šéfuje marketingu investiční firmy Wood & Company. Spolu s kolegou právníkem Davidem Kuboněm zároveň založil společnost DieselGate, která zastupuje asi dva tisíce českých zákazníků VW poškozených aférou kolem falšování výsledků měření emisí. Od jejího vypuknutí v sobotu uplyne šest let. Kodýdek o kauze napsal i knihu s názvem Právník, kterou teď vydává.

Skandál odstartoval v roce 2015, kdy americká Agentura pro životní prostředí uvedla, že Volkswagen umisťoval do svých automobilů s dieselovými motory nelegální software, který uměl detekovat probíhající laboratorní testy výfukových plynů. Následně dočasnou změnou nastavení motoru zařídil snížení emisí oxidu dusíku tak, aby auto splnilo zákonné limity. Jedním z cílů bylo prosadit se na americkém trhu, který je k dieselům skeptičtější a zároveň má přísnější emisní normy.

Podobné aféře čelí i dvě francouzské automobilky. Tamní soudy v červnu obvinily z manipulace s emisními testy starších dieselových aut Renault i konkurenční Peugeot. Obě firmy obvinění odmítají.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se