Pokud jste si vybrali nové auto přímo z katalogu výrobce, může se vám stát, že si na něj počkáte. A to klidně do příštího léta. Zájemci o nové vozy se teď musí spokojit s tím, co mají dealeři na skladech. Platí to napříč všemi značkami. „U některých automobilek zákazníkům doporučujeme, aby si vůz na příští léto objednali právě teď. Týká se to například nedostatkových modelů z koncernu Volkswagen. Včasná objednávka má i výhodu garance ceny, pokud by mezitím výrobci znovu zdražovali. A to se v současné situaci nedá vyloučit,“ říká pro HN obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller. Podle něj sice existují modely, které si zákazníci mohou objednat do výroby a očekávat je za dva až čtyři měsíce, to jsou ale spíše výjimky.

Ceny osobních aut tak podle cenového indexu společnosti EY rostou, ve druhém čtvrtletí vyskočily o 2,3 procenta v základních i vrcholných variantách.

„Prozíravě jsme měli objednáno hodně vozů z výroby na sklad, takže nám prodeje dosud klesaly jen mírně, ale největší dopady očekáváme v posledním kvartále letošního roku,“ popisuje Feller. To potvrzují i čísla, která tento čtvrtek vydalo Sdružení automobilového průmyslu. V červenci a v srpnu byla výroba automobilů pro tuzemský trh o 39,2 procenta nižší než loni v létě. Například Škodovka vyrobila přes 65 tisíc aut, což je v meziročním srovnání pokles o 42 procent.

Automobilky nemají čipy, a proto zastavují možnost objednávek některých modelů do výroby. Například Toyota tak před časem učinila u stávající generace modelu Aygo, aby zajistila, že dosavadní objednávky zvládne uspokojit do konce roku. „Co se týká ostatních modelů, dodací lhůta vozů zadaných do výroby se aktuálně pohybuje v rozmezí šesti až osmi měsíců. Ačkoliv je situace hodně proměnlivá, očekáváme návrat k normálu včetně kompenzace přerušení výroby na konci prvního čtvrtletí 2022,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus. Podobný výhled nabízí i Feller. „Věříme, že se situace vrátí do normálu v polovině příštího roku,“ říká zástupce dealera jedenácti značek aut.

Kolínská továrna Toyoty je od 20. září znovu v provozu po odstávce způsobené nedostatkem čipů. Naopak ve Škodovce se výroba na konci září zastaví.

Prodloužení termínů dodávek potvrzuje i Kia. Zatímco na modely Ceed a Sportage ze Žiliny si zákazníci počkají jeden a půl až tři měsíce, u ostatních modelů je čekání delší. „Nejdelší čekací lhůty evidujeme u vlajkové lodi modelu Kia Sorento. Čekací doba se místo standardních čtyř až šesti měsíců zvýšila na šest až osm, výjimečně až na 12 měsíců. Důvodem je vysoká poptávka v Jižní Koreji i na některých evropských trzích a nedostatek čipů pro modely s panoramatickou střechou,“ vysvětluje mluvčí automobilky Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Odborářský předák Škodovky Jaroslav Povšík pro zaměstnanecký týdeník ve čtvrtek uvedl, že nedostatek čipů a na to navazující odstávky jsou dané zčásti i tím, že koncern preferuje automobilky s vysokou marží, jako jsou Porsche a Audi. „Plánované odstávky jsou důležité zejména pro plánování dodavatelů a logistických toků, bez toho bychom těmto subjektům způsobili velké problémy, možná i nevratné,“ napsal Povšík.

Čipový hladomor se ale nevyhýbá ani luxusním vozům, zmíněné Porsche nevyjímaje. „Výrobu a logistiku negativní situace s polovodiči ovlivnila výrazněji spíš u výrobců s velkým objemem produkce, nicméně nemůžeme mluvit o tom, že se značky Porsche situace nedotýká. Při zadávání vozů přímo do výroby se aktuálně dodací lhůty prodlužují a vracíme se tak postupně do situace, kdy se na Porsche čekávalo běžně půl roku i déle – například na model 911 se čeká půl roku, náš nejúspěšnější model Cayenne byste do konce letoška také nedostali,“ říká pro HN výkonný ředitel importéra značky Porsche pro ČR Jan Sedláček. Podle něj ale i teď existují modely, které automobilka dodává ve standardních lhůtách jako Taycan, Macan či Panamera. „Vzhledem k situaci, která se mění každým týdnem, lze ale jen těžko predikovat z naší strany další vývoj,“ doplňuje.

„Automobilový průmysl prochází negativním nabídkovým šokem, který představuje omezování produkce a doprovází jej růst cen způsobený rostoucími náklady, ať už z titulu zdražování subdodávek nebo tvrdších regulací. A to vše v době, kdy je poptávka po nových vozech poměrně silná. Situace nahrává růstu cen minimálně do té doby, dokud se tento problém nepodaří vyřešit. A letos to nejspíš nebude,“ nastiňuje další vývoj analytik ČSOB Petr Dufek s tím, že kvůli těmto problémům podražují i zánovní vozy.

To potvrzuje i Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto. „Ceny ojetých aut, které poslední měsíc stagnovaly, se znovu rozjely směrem vzhůru. Nabídka aut na trhu nadále klesá, nejvíce v segmentu zánovních vozů. I proto se budou ojetiny dále zdražovat a zdá se, že minimálně do konce roku bude probíhat každodenní přeceňování vozů vždy směrem vzhůru,“ uvedl s tím, že část vozů z českého trhu bude mizet do zahraničí.