Japonská automobilka Toyota od prosince v Japonsku plně obnoví výrobu, kterou podobně jako mnoho dalších firem v tomto odvětví musela kvůli pandemii a nedostatku součástek omezit. Toyota v pátek uvedla, že celosvětově chce vyrobit 800 tisíc aut, což by za měsíc prosinec byl rekord, poznamenala agentura Kjódó. Potíže v dodavatelských řetězcích podle Toyoty polevují.
„Díky spolupráci s našimi dodavateli bude všech 14 závodů a 28 výrobních linek v Japonsku fungovat normálně, a to poprvé od května, tedy po sedmi měsících,“ uvedla Toyota. Firma je podle objemu výroby největší automobilkou na světě.
Plány na prosinec předpokládají, že Toyota vyrobí asi 300 tisíc aut v Japonsku a zhruba 500 tisíc ve svých továrnách jinde ve světě. Loni v prosinci činila celosvětová produkce Toyoty kolem 760 tisíc aut.
Výroba v Toyotě se vrací k normálu zejména díky tomu, že se zlepšuje situace kolem nedostatku dílů v jihovýchodní Asii. Za nedostatkem jsou dřívější restrikce zavedené kvůli šíření pandemie.
Chybu při objednávání čipů jsme neudělali. Letos ve ztrátě neskončíme, říká šéf Škodovky Thomas Schäfer
Toyota současně ponechala v platnosti celoroční plán výroby a nadále počítá s tím, že v nynějším finančním roce vyrobí devět milionů aut. Finanční rok japonských firem končí v březnu.
„Spolu s našimi dodavateli se i nadále budeme snažit zlepšovat náš dodavatelský řetězec a uděláme maximum, abychom se ujistili, že zákazníkům co nejrychleji dodáme co nejvíce aut,“ uvedla automobilka. Ta chce v listopadu vyrobit 850 až 900 tisíc aut, což by byl také rekord pro tento měsíc. Toyota už dříve avizovala, že listopadová výroba bude až o 150 tisíc aut nižší, původně totiž plánovala vyrobit v listopadu milion aut.
Globální nedostatek některých dílů, včetně mikročipů, velmi tvrdě zasáhl plány mnoha automobilek po celém světě. Toyota musela kvůli nedostatku vinou pandemie výrazně snížit výrobu, zejména v září, kdy její celosvětová produkce meziročně klesla o 39 procent. Propad výroby v japonských továrnách automobilky dosáhl 55 procent. Propad celosvětové výroby aut za říjen v Toyotě podle odhadů meziročně dosáhl asi 30 procent.
Automobilka Toyota působí také v České republice, v Kolíně zaměstnává asi 2500 lidí. Představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Tento týden společnost Toyota Motor Manufacturing Czech Republic začala vyrábět model Toyota Yaris. V průběhu posledních tří let investovala Toyota do rozšíření provozu v Kolíně přes 180 milionů eur (zhruba 4,5 miliardy korun). Yaris se měl v Kolíně původně začít vyrábět v srpnu, kvůli pandemii se ale začátek výroby posunul asi o dva měsíce.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist