Člověk by řekl, že spotřeba kondomů v době, kdy jsou lidé po celém světě kvůli pandemii koronaviru nuceni trávit více času doma – a mají tak spoustu prostoru oddávat se milostným hrátkám –, výrazně vzroste. Podle Miaha Kiata Goha, generálního ředitele malajsijské firmy Karex Berhad, největšího globálního výrobce těchto ochranných sexuálních pomůcek, však covidové restrikce jeho byznysu vůbec nesvědčí. V důsledku povinných uzávěr hotelů v rozvojových a méně rozvinutých zemích prý pokleslo užívání kondomů této společnosti za poslední dva roky až o 40 procent.

Goh to zdůvodňuje tím, že v zemích třetího světa slouží hotely jako útočiště pro lidi, již hledají pro své milostné radovánky intimitu a soukromí – té se jim v přeplněných domácnostech, kde často žijí se svými příbuznými na velmi malém prostoru, nedostává. Vzhledem k tomu, že ubytovací zařízení byla kvůli pandemii během uplynulých takřka dvou let často plošně uzavřena, poklesla i spotřeba kondomů.

„Je přitom snadné předpokládat, že lidé zůstávající doma z důvodu omezeného pohybu nebudou mít nic jiného na práci než provozovat sex, že?“ vznesl šéf Karexu žoviální otázku v rozhovoru pro japonský zpravodajský server Nikkei Asia. 

Kromě výrazně omezeného provozu ubytovacích služeb v rozvíjejících se regionech prý sehrála v propadu tržeb Karexu klíčovou roli také omezení lokálních vlád v dalších zemích světa. Ty totiž kvůli šíření covidu přerušily velkou část distribuce kondomů tamnímu obyvatelstvu. „Například ve Spojeném království uzavřela NHS (Národní zdravotní služba – pozn. red.) kvůli covidu většinu nepotřebných klinik a také klinik pro sexuální zdraví, které kondomy rozdávají,“ řekl Goh.

Z těchto důvodů a také proto, že firma musela povinně na čas uzavřít své výrobní závody v Malajsii, vykázala společnost za fiskální rok 2020, který skončil vloni v červnu, ztrátu ve výši 240 tisíc dolarů, což představuje asi 5,2 milionu korun. V záporných číslech se přitom firma objevila poprvé od svého vstupu na malajsijskou burzu v roce 2013.

Podle analytika společnosti CGS-CIMB Securities Waltera Awa se však finanční výsledky Karexu mohou zlepšit v následujících měsících díky tomu, že v Malajsii roste poptávka po kondomech poté, co došlo ke zrušení lockdownu v zemi. „Zároveň si myslím, že Karex bude navyšovat koncové ceny tak, aby do nich promítl zvyšující se náklady na dopravu a suroviny,“ předpokládá podle Nikkei Asia Aw. 

Karex běžně vyrobí asi 5,5 miliardy kusů kondomů za rok a své produkty prodává do více než 140 zemí světa. Její největší konkurent, Thai Nippon Rubber z Thajska, vyrobí okolo dvou miliard kusů ochranných pomůcek za rok.

Kondomy Karexu, jež se prodávají mimo jiné pod obchodní značkou One, tvoří necelou pětinu tržeb společnosti. Firma dodává zboží i dalšímu prodejci kondomů Durex. Mezi další produkty – a těm se v prodejích vloni dařilo lépe – patří například lubrikační gely anebo zdravotnické pomůcky, jako jsou hadičky pro zavádění katétrů. 

Právě ve zdravotnictví navíc hodlá firma z Malajsie dále expandovat. V polovině roku chystá v Thajsku spustit závody na výrobu gumových rukavic. Podle Goha bude mít nová továrna dvě výrobní linky s kapacitou 500 milionů kusů rukavic ročně. Později by měla být rozšířena na deset linek s roční produkcí 2,5 miliardy kusů. Pro srovnání – největší světový výrobce gumových rukavic na světě, malajsijský Top Glove, jich za rok vyrobí přibližně 100 miliard kusů.