Většina autobusových spojů zatím jezdí podle jízdních řádů, dopravci hlásí výpadky v řádech jednotek spojů. Varují ale, že se situace může brzy zhoršit, jak vyplývá z ankety mezi významnými dopravními podniky.

„Zatím jsme zásadní vliv omikronu nezaznamenali, myslíme si, že se tomu ovšem v nejbližších dnech nevyhneme,“ uvedla pro HN Kateřina Kratochvílová, šéfka Icomu, jednoho z velkých tuzemských dopravců působícího napříč kraji. Nakažených je teď kolem 150 ze zhruba tisícovky řidičů této společnosti.

Podobnou část řidičů má aktuálně nakažených i dopravce BusLine. „Zatím jsme nemuseli rušit žádné spoje, ale to je za cenu nasazení všech rezerv, včetně brigádníků, důchodců i kancelářských sil s potřebným oprávněním,“ uvedl pro HN mluvčí dopravce Radovan Vrátný.

„Důležité je, že tentokrát situaci nepodceňují samotní objednatelé dopravy, tedy kraje, města a obce a ve spolupráci s námi připravují krizové scénáře. Takže případná krize by se neřešila ze dne na den jako v minulosti během epidemie,“ popisuje Miroslav Slaný, tiskový mluvčí Z-Group bus. To ostatně HN potvrzuje i další velký tuzemský dopravce Arriva.

Konkrétní plán případných omezených spojů zveřejnil třeba Středočeský kraj. Na seznamu je řada příměstských linek, například do Kladna, Říčan či Rakovníka. Aktuální seznam zrušených spojů bude dostupný vždy na webu Pražské integrované dopravy.

Zatímco ve středních Čechách se schyluje k omezování některých spojů a k prvním už došlo, v samotném hlavním městě je situace poměrně klidná. Pražský dopravní podnik (DPP) zatím problémy nehlásí, pozitivních je 117 zaměstnanců, dalších šest je v karanténě. Firma zaměstnává celkem zhruba 11 tisíc lidí, 40 procent tvoří řidiči. Důležitou roli podle DPP hraje proočkovanost na úrovni 85 procent, což je více než celorepublikový průměr.

Pokud by se situace zhoršovala, je dopravní podnik připraven zavést prázdninový provoz. „Extrémním řešením by pak byl celotýdenní víkendový provoz s nezbytným posílením provozu ve špičkách pracovních dnů. DPP ale pevně věří, že k takové situaci nedojde,“ sdělila HN mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

V Brně situaci zvládají díky brigádníkům. Tamní dopravní podnik uvedl, že zatím spoje omezovat nemusel. Stejně jako Praha by v případě problémů přešel na prázdninový provoz. 

Některá krajská města, jejichž dopravní podniky HN oslovily, už zavedení prázdninového provozu schválila. Od pondělí 24. ledna budou jako o prázdninách jezdit třeba na některých linkách v Pardubicích či Olomouci.

Plán pro případ vysokého počtu nakažených řeší mimo autobusových dopravců i ti vlakoví. Třeba České dráhy jsou podle jejich šéfa Ivana Bednárika schopné zajistit provoz i při 1500 nemocných z celkových 11 tisíc provozních zaměstnanců.

„V jiných zemích vidíme, že varianta omikron vede k rychlému zvýšení nemocnosti a karanténám, proto máme připravené scénáře, podle nichž budeme postupovat jak při zajišťování vypravení vlaků, tak při organizaci údržby vozidel a další činnosti,“ uvedl Bednárik.