Zatímco výpadek v točené Kofole stejnojmenná společnost loni kvůli covidu počítala v milionech litrů, u benzinek nebo v nápojových automatech se jejím nápojům dařilo. „Lidé opět cestují, kupují si při tom plechovky nebo vodu a také děti se vrátily do škol, což je pro nás důležité,“ říká v rozhovoru pro HN Daniel Buryš, místopředseda představenstva nápojářské skupiny Kofola, který má mimo jiné na starosti český a slovenský trh. I to podle něj přispělo k tomu, že se společnost loni v tržbách i provozním zisku dostala nad výsledky z předcovidového roku 2019. „Pandemii jsme zvládli už druhý rok po sobě a věřím, že ji zvládneme i letos,“ je přesvědčen Buryš. V rozhovoru hovoří také o tom, jaké chyby firma udělala, když vstupovala na pražskou burzu, kolik dalších akcií chce prodat nebo proč Kofola koupila e-sportový tým.

HN: Kofola loni podle předběžných výsledků dokázala dostat tržby i provozní zisk EBITDA na předcovidovou úroveň. Tržby vzrostly meziročně o 7,5 procenta na 6,636 miliardy korun a EBITDA o 9,2 procenta na 1,125 miliardy. Jaký to byl pro Kofolu rok?

Kofole se loni dařilo. Dosáhli jsme historicky nejvyššího provozního zisku EBITDA a vrátili jsme se na úroveň před pandemií, což je pro nás základ. Výsledky předčily očekávání naše i burzovních analytiků. Co se týče obratu, ten sice vzrostl meziročně o 7,5 procenta, ale při srovnání s úrovní před pandemií, pokud budeme brát srovnatelné hodnoty, protože mezitím jsme udělali poměrně významnou akvizici minerálek Ondrášovka a Korunní, tak je obrat oproti roku 2019 o sedm procent nižší. Kdybych to ale měl shrnout, tak pandemii jsme zvládli už druhý rok po sobě a věřím, že ji zvládneme i letos. 

HN: Co táhlo růst tržeb?

V českém a slovenském nápojovém byznysu to byl impulzní prodej výrobků takzvaně „na cestu“. Když bych naše podnikání rozdělil do několika skupin, tak je to prodej v gastronomii, pak je to kategorie „na cestu“, což jsou typicky plechovky nebo půllitrové lahve, které si koupíte na benzinové stanici nebo v nápojových automatech, a pak je to maloobchod. A právě ta druhá zmíněná kategorie se vzpamatovává velice rychle, lidé opět cestují, kupují si při tom plechovky nebo vodu a také děti se vrátily do škol, což je pro nás důležité. Maloobchod v pandemii covidu zasažen nebyl, ale v gastru nás čeká ještě dlouhá cesta k předcovidovým hodnotám. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se