Covid představuje ve spojení s cestováním komplikace – a to jak pro turisty, tak pro firmy z oboru. V českém start-upu Daytrip však mají ke smutku daleko. Do cestovatelské platformy totiž přitekl další balík peněz, tentokrát především z Maďarska.

V zatím posledním investičním kole do Daytripu přiteklo 6,14 milionu eur (téměř 150 milionů korun), včetně dřívějších konvertibilních půjček. Významnou většinu peněz do start-upu investoval budapešťský fond Euroventures. Tohoto kola se ale účastnili i předchozí investoři, mezi něž patří Pale Fire Capital Jana Barty a Dušana Šenkypla, J&T Ventures či Nation 1 VC.

Česká firma zprostředkovává cestovatelům a turistům jízdy s lokálními řidiči. Díky tomu je pro ně cestování výraznějším a v jistých ohledech i autentičtějším zážitkem, než kdyby se po dovolenkové destinaci přepravovali autobusem nebo vlakem. Řidiči totiž svezou turisty, kam přesně chtějí, o zajímavých místech jim navíc povyprávějí. Všichni totiž mluví plynule anglicky.

 „Funguje to stejně, jako byste navštívili známého v cizině. Vyzvedne vás u hotelu, po cestě do cíle vám ukáže nějakou památku nebo přírodní úkaz a popovídá si s vámi,“ vysvětluje Markéta Bláhová, marketingová ředitelka start-upu, který založila společně s Tomášem Turkem v roce 2015.

Daytrip takhle působí už v 85 zemích světa. „Tým této společnosti prokázal schopnost vybudovat rychle rostoucí mezinárodní firmu. Cílem naší investice je pomoci Daytripu vrátit se po pandemii k růstu. Jsme nadšeni z investice v Česku i z příležitosti spolupracovat s tímto týmem i dalšími investory, kteří Daytrip podporují,“ uvedl Zoltán Tóth, který je partnerem Euroventures.

Kromě Maďarů jsou součástí Daytripu i české investiční fondy. V roce 2018 do start-upu investicí ve výši 15,5 milionu korun vstoupily fondy J&T Ventures založené Martinem Kešnerem a Adamem Kočíkem a zároveň fond Nation 1 VC zaměřující se na investice v raných fázích start-upů. Na začátku loňského roku si svůj podíl ukousl také fond Pale Fire Capital se vstupenkou v hodnotě středních stotisíců eur. Tento fond má zároveň podíl ve vyhledávači nábytku Favi.cz, v aukčním portálu Aukro nebo v síti saunových center Saunia.

Tým start-upu nyní tvoří 33 lidí, firma však chce v nejbližší době rychle nabrat nové zaměstnance. Společnost začala nabízet své služby především cestovatelům ze zámoří přijíždějícím do Evropy. Rychle však expandovala do dalších zemí i kontinentů – a dnes jejích služeb využilo už více než 300 tisíc turistů.

Covid její růst lehce utlumil, nově získané peníze by ovšem měly pomoci k návratu na výsluní. „V našem zatím nejúspěšnějším roce 2019, tedy ještě před covidem, jsme měli obrat 15 milionů eur (přes 360 milionů korun). Za současné první dva měsíce roku 2022 rosteme třikrát oproti roku 2019 a očekáváme stejný růst i po zbytek roku. Věříme tak, že překonáme jednu miliardu korun v obratu,“ tvrdí Bláhová.

Letos chce start-up rozšířit možnost sdílené přepravy, zlepšit škálovatelnost, rychleji expandovat a hledat nová strategická partnerství. „Chceme se také soustředit na letošní evropskou sezonu a vytěžit z ní maximum. Z našich informací vyplývá, že bude silná, protože lidé mají v plánu konečně zase začít cestovat,“ říká Bláhová.

 „Důvěra, kterou do nás lidé z Euroventures vložili v podobě nové investice, nám umožňuje nejen pokračovat v našem předcovidovém tempu, ale také využít nové příležitosti, které se od té doby na trhu objevily,“ říká Tomáš Turek, generální ředitel Daytripu s tím, že je jeho společnost na cestování, které se oproti roku 2019 úplně změnilo, připravena.

Vzhledem k tomu, že pandemie ještě neodezněla, totiž lidé hledají více než kdy jindy bezpečnější možnosti dopravy. Turek míní, že soukromé vozy s místními řidiči přesně naplňují tyto požadavky.