Koncern Volkswagen, včetně automobilky Škoda Auto, přijal zprávy o ruských útocích na  Ukrajinu s velkými obavami a znepokojením. Doufáme v rychlé zastavení nepřátelských akcí a návrat k diplomatickým řešením. Co se týče činnosti v místě dění, bezpečnost a ochrana našich zaměstnanců je naší nejvyšší prioritou. 

Globální síť našeho koncernu zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce, což by vedlo k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu. Jsme v kontaktu s příslušnými dodavateli a přezkoumáváme různé alternativy.

Stále platí, že Škoda Auto má za koncern na starosti ruský a ukrajinský trh?

Ano. Od roku 2022 je Škodovka plně zodpovědná za management i finanční řízení regionu Ruska. 

Mění invaze Ruska na Ukrajinu něco ve vašem byznysu? Přehodnocují se některé záměry? Je možné, že aktivity v regionu omezíte? 

Téma veškerých obchodních aktivit v Rusku je aktuálně řešeno na úrovni managementu Škodovky i celého koncernu. V současné době nebudeme poskytovat bližší informace. 

Budete kvůli nedostatku dodávek zastavovat výrobu ve vašich českých závodech?

V důsledku aktuální situace na Ukrajině se Škoda Auto potýká s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů, což má dopad na některé naše modely. Proto jsme počínaje tímto týdnem nuceni omezit výrobu modelu Enyaq iV. Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ, které by napomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu. 

Jaké vozy a v jakém počtu vyrábíte v ukrajinském závodě v Solomonovu? Běží zde aktuálně výroba? 

Na Ukrajině vyrábíme vozy ve formě SKD, a to modely Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Výroba na Ukrajině je zajišťována obchodním partnerem Eurocar, nyní je však v závodě Solomonovo pozastavena.  

Na které trhy jsou vozy Škodovky vyrobené na Ukrajině určeny? 

Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu. 

Dají se očekávat dopady na výrobu a hospodářský chod firmy v případě sankcí na Rusko, které se nejspíše ještě zpřísní? 

Dopady lze jistě očekávat, nicméně konečné rozhodnutí o budoucím směřování určí  představenstvo Škody ve spolupráci s koncernem. 

Dá se očekávat, že prodeje aut v Rusku i na Ukrajině klesnou?  

Propad prodejů na Ukrajině i v Rusku lze s ohledem na aktuální vývoj očekávat.  

Na jakém místě jsou Rusko a Ukrajina mezi vašimi exportními trhy? 

Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda v celosvětovém měřítku. V roce 2021  bylo Rusko naším druhým největším trhem vůbec, kdy zde bylo dodáno celkem 90 400 vozů. Ukrajina doposud rovněž představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6000 vozů Škodovky ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 tisíc našich aut.

Jaké vozy značky Škoda jsou vyráběny v Rusku? Běží aktuálně výroba v Nižném Novgorodu a Kaluze? 

V Rusku vyrábíme modely v Kaluze Rapid a v Nižném Novgorodu Octavii, Karoq a Kodiaq. Výroba v ruských závodech aktuálně nadále běží, průběžně se ale analyzují dopady možných  výpadků v dodavatelských řetězcích. 

Kolik máte nyní zaměstnanců v Rusku a na Ukrajině? 

Výroba vozů na Ukrajině je zajišťována prostřednictvím obchodního partnera Eurocar a jeho  lokálních zaměstnanců. Nejsou zde žádní zaměstnanci Škodovky. V Rusku je aktuálně na výjezdu celkem 34 našich zaměstnanců i s rodinnými příslušníky.  

Řešíte nějak bezpečnost zaměstnanců v ruských lokalitách? Stahujete zaměstnance do Česka? 

Bezpečnost zaměstnanců je pro nás nejvyšší prioritou. V tuto chvíli jsou všichni v bezpečí a nehrozí jim žádné riziko. Situaci nadále bedlivě sledujeme, se všemi z nich jsme v úzkém kontaktu a v případě jakýchkoli změn jsme připraveni reagovat. 

Kolik máte v českých závodech ruských a ukrajinských zaměstnanců? 

V našich závodech pracuje 615 ukrajinských a několik desítek ruských kolegů.

Plánujete pomáhat rodinám těchto zaměstnanců v souvislosti s invazí Ruska na Ukrajinu?

Jsme s nimi v kontaktu a budeme reagovat na jejich individuální potřeby.  

Plánují ukrajinští zaměstnanci návrat do své země, aby tam bojovali? 

Tuto informaci nemáme k dispozici.  

V jednotě je síla. Koncern VW včetně všech svých značek se rozhodl věnovat jeden milion eur Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN. Na tomto daru se podílí i Škodovka. Nad rámec této podpory jsme se společně s naším sociálním partnerem KOVO dohodli na následujících sedmi bodech, které jsou prvními humanitárními kroky z naší strany:  

Škoda Auto v tuto chvíli daruje částku 10 milionů korun české neziskové nevládní organizaci Člověk v tísni. 

Odbory KOVO MB podpoří sbírku města Mladá Boleslav jedním milionem korun. Zároveň budou probíhat další sbírkové aktivity na straně odborové organizace. Uprchlíkům budou dále  poskytnuty ubytovací kapacity v rekreačních zařízeních v majetku Odborů KOVO MB či budou nabídnuta místa na dětských táborech pro děti uprchlíků. Zároveň budou probíhat aktivity na podporu místních municipalit v Rychnově nad Kněžnou a ve Vrchlabí společně s organizacemi Odbory KOVO KV a Odbory KOVO VR. 

V případě potřeby pomůžeme každému našemu ukrajinskému zaměstnanci vybudovat v České republice prostředí pro bezpečný život jeho rodiny. Konkrétně poskytneme podporu při vyřizování víz, ubytování, jazykových kurzů, zdravotní péče, integrace, vzdělávání a v ideálním případě i zaměstnání.  

Oceňujeme, že se na přijetí ukrajinských uprchlíků připravují naše partnerská města Mladá  Boleslav, Rychnov nad Kněžnou a Vrchlabí. Na pokrytí jejich dodatečných nákladů nyní  poskytne Škodovka finanční příspěvek ve výši jednoho milionu korun pro Mladou Boleslav a po půl milionu korun pro Rychnov nad Kněžnou a pro Vrchlabí. 

Vyzýváme naše zaměstnance k účasti na materiálních či finančních sbírkách, které organizují naše partnerská města. Více informací najdete zde: Finanční sbírka Mladá BoleslavMateriální sbírka Mladá BoleslavMateriální sbírka Rychnov nad Kněžnou

Město Mladá Boleslav organizuje pro nemocnici v ukrajinském partnerském městě Ťačiv finanční sbírku, na kterou společnost Škoda Auto přispěje jeden milion korun. Tuto sbírku  podpoří jedním milionem korun také Odbory KOVO MB. 

Protože naším hlavním předmětem je mobilita, bude se Škoda Logistika podílet na přepravě darovaných věcí a podpoří české humanitární organizace v jejich činnosti poskytnutím automobilů.  

Lidskost je jednou z našich klíčových firemních hodnot. Nyní nastal ten správný čas se touto  hodnotou také řídit. A právě proto vyzýváme zaměstnance, aby společně se Škodovkou přispěli  a podpořili ty, kteří naši pomoc potřebují.