Škodovka očekává velmi náročný rok 2022, a to jak z pohledu výroby, tak prodeje, především kvůli přerušení dodávek kabelových svazků od ukrajinských dodavatelů. Loňský rok ale měla automobilka v meziročním srovnání úspěšný. I přes útrapy ve výrobě kvůli nedostatku čipů zvýšila firma loni nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Tržby se jí nicméně snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy.

Pozitivní zprávou pro mladoboleslavskou automobilku je částečně obnovená výroba v ukrajinských závodech jejích dodavatelů kabelových svazků. Nejtvrději dopadly chybějící díly na elektromobil Enyaq, jehož výrobu firma pozastavila. Podle člena představenstva Karstena Schnakeho výroba naběhne s odstupem jednoho či dvou týdnů poté, co kabelové svazky dorazí.

„Předpokládáme, že výrobu Enyaqa rozjedeme do tří týdnů. Bolí nás to finančně, model je u zákazníků dobře přijímaný,“ řekl na speciálním setkání s novináři předseda firmy Thomas Schäfer s tím, že koncern uvažuje i o relokaci výroby klíčových součástek z Ukrajiny, bez kterých nelze auto vůbec postavit. To podle něj ale není proces na týden, nýbrž na několik měsíců.

Podle Christiana Schenka, člena představenstva Škoda Auto za oblast financí a IT, měla Škodovka dvě odlišné poloviny uplynulého roku. „První polovinu provázel celkový restart, první dvě čtvrtletí byla nadějná. Ve zbylých dvou jsme nedokázali udržet tempo, zastavili jsme výrobu, což mělo dopad na prodejní čísla především ve třetím kvartále,“ uvedl Schenk.

Ve výroční zprávě firma oznámila, že v loňském roce nečerpala žádnou státní podporu, jakou byl například Antivirus. Naopak v roce 2020 Škodovka získala v období odstávky a omezení výroby příspěvek na náhradu mezd ve výši 1,237 miliard korun.

Předseda Schäfer na tiskové konferenci oznámil, že celý automobilový průmysl přišel kvůli čipové krizi až o 200 miliard eur. Ve Škodovce tak loni nevyrobili až 280 tisíc vozů, které by normálně firma vyrobila, dodala tak o více než 12 procent méně aut než předcházející rok.

„V roce 2021 jsme toho dosáhli hodně, i přes dobu skomírání. Posílili jsme pozice v regionech, ale i v koncernu Volkswagen. Chceme značku Škoda ještě více modernizovat,“ řekl předseda Schäfer s tím, že Škoda má v přípravě tři nové elektrické modely. Plánuje, že do roku 2030 budou elektrické modely budou tvořit 50 až 70 procent z celkových prodejů značky. Představit chce i novou verzi Škody Superb.

Škodovku čeká v letošním roce také personální zemětřesení. Současný předseda Thomas Schäfer totiž odchází na post předsedy značky Volkswagenu, jeho nástupce zatím není známý. Podle Schäfera výběr ještě není dokončený, ale v nejbližších dvou týdnech by mělo být jméno oznámeno.

„Je to zdlouhavý proces, mnoho akcionářů se k dané otázce musí vyjádřit. Snažíme se najít někoho, kdo zapadne do dlouhodobé strategie Škodovky. Jsou dva kandidáti, se kterými bych byl spokojen, ale musíme ještě pár týdnů počkat. Oznámení nástupce je blízko, blížíme se do finálních jednání,“ řekl Schäfer na dotaz HN.

Z Mladé Boleslavi přišly i další pozitivní zprávy. Automobilka začne po necelých dvou měsících dokončovat nekompletní Octavie, které odstavovala od konce ledna po požáru u dodavatele Grupo Antolin. Chyběly jí totiž výplně dveří, které neměla jak nahradit. O „malém zázraku“ informoval na svém profilu na LinkedInu Karsten Schnake, člen představenstva Škody Auto pro nákup. Původní odhady obnovy výroby totiž hovořily až o devíti měsících.

Předseda odborů Jaroslav Povšík pár dní po požáru HN řekl, že katastrofa se může dotknout až 16 tisíc Octavií. Schnake na konci února řekl, že Škodovka má na odstavných plochách až 12 tisíc nedokončených vozů, mezi nimiž převládaly právě Octavie.

Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nejprodávanějším vozem byla se 172 tisíci vozy Octavia. Největším trhem pro automobilku bylo Německo, největší pokles zaznamenala firma v Číně, kde se prodej vozů snížil o 59 procent na 71 200 aut. Martin Jahn, člen představenstva, uvedl, že automobilka významně rostla v Indii.

„Před pár týdny jsme se probudili do jiného světa. Nastanou velké geopolitické změny, doufáme, že se situace vrátí brzy do normálu. Plánujeme podnikat v Číně jako na ostatních trzích, ale zatím nemůžeme dělat žádné závěry. Nebudeme měnit portfolio v Evropě ani v jiných regionech, nyní zůstáváme na všech trzích, kde aktuálně jsme,“ dodal Jahn.