Čínská vláda a její nulová tolerance vůči covidu se propisuje do mezinárodního obchodu – více než měsíc dlouhá uzávěra Šanghaje ochromila námořní dopravu. Továrny ve městě a jeho přilehlém okolí ztichly, zboží se nevyrábí a dělníci v největším přístavu na světě nemají co na lodě nakládat. Lodě tak odjíždí z Šanghaje prázdné. 

A podle výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Petra Rožka nejhorší situace teprve přijde, až se začne vyrábět a zboží zahltí šanghajský přístav. Podle něj začne závod o to, které zboží půjde první na loď, a firmy se budou hystericky přeplácet. A zboží tím pro zákazníky ještě podraží, což vánoční sezona odhalí v plné nahotě.

To ale není jediná komplikace, protože už začínají být ucpané i evropské přístavy. A dostat zboží z lodi do vnitrozemí je problém. „Česka se to týká dvojnásob. Třeba Hamburk už oznámil, že čekací doba na zakotvení lodi je 14 dnů,“ říká v rozhovoru pro HN Rožek s tím, že zboží z Číny do Česka nyní putuje skoro sto dní.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se