Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvním čtvrtletí klesl zhruba o čtvrtinu na 337 milionů eur (8,3 miliardy korun) ze 448 milionů eur před rokem. Ve své výsledkové zprávě to ve středu oznámil mateřský koncern Volkswagen. Upozornil, že na výsledky měla negativní vliv válka na Ukrajině.
Škoda Auto v prvním čtvrtletí dodala zákazníkům 186 170 vozů, což je o čtvrtinu méně než před rokem. Čtvrtletní tržby se ale mírně zvýšily, a to na 5,10 miliardy z 5,05 miliardy eur před rokem.
Výrobci automobilů se už delší dobu potýkají s nedostatkem součástek, který narušil také výrobní aktivity Škody Auto. Situaci navíc zkomplikovala válka na Ukrajině, která způsobila mimo jiné výpadek produkce u ukrajinského dodavatele kabelových svazků pro Škodu Auto.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
Začátkem března Škoda Auto oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a v Nižném Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.
Pokud by VW v Rusku obnovil výrobu, nenaložíme tam ani vagon součástek, varuje Povšík ze Škody Auto
Volkswagen zdvojnásobil zisk
Samotný koncern Volkswagen navzdory čipové krizi a dopadům války na Ukrajině pak téměř zdvojnásobil zisk před zdaněním. V prvním čtvrtletí ho meziročně zvýšil na 6,7 miliardy eur (165 miliard korun) z 3,4 miliardy. Vedení kolem generálního ředitele Herberta Diesse potvrdilo prognózu na letošní rok.
Volkswagen již minulý měsíc na základě předběžných údajů sdělil, že v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk na zhruba 8,5 miliardy eur ze 4,8 miliardy eur před rokem. Důvodem byly především zajišťovací transakce, jejichž hodnota v rozvaze výrazně vzrostla v důsledku prudkého růstu cen surovin a energií.
Podnikání se ale dařilo i díky vyšším prodejním cenám, zejména u dražších značek. Přestože VW dodal zákazníkům meziročně o dobrou pětinu méně vozů kvůli nedostatku čipů, tedy 1 898 272, tržby vzrostly o 0,6 procenta na 62,7 miliardy eur. Zásluhu na tom mělo i převzetí amerického výrobce nákladních vozidel Navistar. Největší evropský výrobce vozů uvedl, že v roce 2022 nadále očekává nárůst prodeje o osm až 13 procent a provozní ziskovou marži sedm až 8,5 procenta.
Globální výrobci automobilů, stejně jako mnoho průmyslových odvětví, čelí nedostatku klíčových komponent v důsledku dopadů šíření covidu-19 a ruské invaze na Ukrajinu, což se přidává k pokračujícímu nedostatku polovodičů. „Jako skutečně globální společnost máme rozsáhlé výrobní kapacity na všech hlavních růstových a prodejních trzích po celém světě,“ řekl k tomu ale Diess.
Volkswagen začátkem března oznámil, že až do odvolání zastavuje výrobu aut v Rusku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist