Největší finanční domy v Česku svedou letos již počtrnácté souboj o prvenství v anketě Hospodářských novin Nejlepší banka a pojišťovna roku. Zatím je do soutěže přihlášeno čtrnáct bank a třináct pojišťoven, kompletní seznam všech zúčastněných bude znám v průběhu června.

V rámci výzkumu se posuzují dva pohledy – akcionářský a klientský. Oba přitom mají v konečném výsledku stejnou váhu. V prvním případě se hodnotí daný peněžní ústav na základě toho, jak výhodné produkty a služby dokáže nabídnout svým klientům. A také jak kvalitně s nimi komunikuje a zdali je pro ně dostatečně dostupný, například na kamenných pobočkách či infolinkách. Z pohledu akcionáře se zkoumají finanční výsledky za uplynulý rok, které vypovídají o stabilitě firmy a její výnosnosti.

Data a informace o jednotlivých účastnících shromažďuje v průběhu června výzkumná agentura Datank, která je posléze vyhodnocuje. K jejich sběru využívá webové stránky institucí, sazebníky a výroční zprávy, část údajů jí poskytují také samy banky a pojišťovny. V rámci ocenění se analyzuje řada číselných údajů, nejde tak o subjektivní hodnocení jednotlivých členů poroty.

„Cílem projektu je podpořit bankovní a pojišťovací sektor v zemi a poskytnout veřejnosti o tomto segmentu ucelený obraz. Snahou je také ukázat lidem, jak kvalitní produkty a služby jednotlivé finanční instituce nabízejí,“ říká o anketě Jaroslav Mašek, šéfredaktor Hospodářských novin.

Kromě analýzy dat výzkumníci tradičně testují pracovníky bank a pojišťoven také pomocí takzvaného mystery shoppingu, callingu či mailingu. V praxi jde o to, že se vydávají za zákazníky, kteří danou finanční instituci osloví prostřednictvím telefonátu či e-mailu. Do hodnocení se pak promítá třeba to, jak rychle firma požadavek vyřídila či jak byla při komunikaci vstřícná a profesionální.

Ocenění je vyhlašováno v celkem osmi kategoriích. Hlavními z nich jsou nejlepší banka, nejlepší životní a nejlepší neživotní pojišťovna. Dalšími kategoriemi jsou klientsky nejpřívětivější banka a klientsky nejpřívětivější životní a neživotní pojišťovna.

Samostatně pak stojí sekce inovátor roku. Do ní mohou přihlásit jeden svůj produkt všechny banky a pojišťovny působící v Česku. Produkt musí splňovat podmínku, že byl uveden na trh v roce 2021 či 2022, nejpozději pak v době vyplnění přihlášky. Banky i pojišťovny mohou své nominace poslat do 3. června. Všechny potřebné informace najdou zájemci na webu nejbanka.hn.cz.

O vítězi nejinovativnějšího nápadu rozhodne veřejnost v hlasování na internetu, které bude probíhat od 14. do 30. června. Všechny kategorie vyhlásí HN na podzim.

Nejlepší bankou loňského ročníku se stala jednoznačně Moneta Money Bank. Prvenství jí připadlo zejména proto, že dokázala ostatní peněžní ústavy překonat v kategoriích, které hodnotily její atraktivitu směrem k zákazníkům. I proto byla zároveň klientsky nejpřívětivější bankou roku.

Nejlepší mezi životními pojišťovnami pak byla Komerční pojišťovna. Oproti ostatním vyčnívala například kvalitou a šíří služeb pro zákazníky. Veleúspěšný ročník pak vloni zažila Generali Česká pojišťovna. Díky své mohutné pobočkové síti byla nejen klientsky nepřívětivější životní, ale i neživotní pojišťovnou. A celkové prvenství brala také v kategorii nejlepší neživotní pojišťovna.