Výroba kompaktních disků byla v 90. letech minulého století jedním z nejlepších byznysů na světě. Pro Gramofonové závody Loděnice na Berounsku (dnes GZ Media) měla obrovský význam, protože trh s vinyly se v té době zhroutil, uvedl v rozhovoru pro ČTK dlouholetý ředitel podniku a hlavní majitel GZ Media Zdeněk Pelc, který patří mezi nejbohatší Čechy podle žebříčku časopisu Forbes. První stříbřitý kotouč s hudbou vznikl před 40 lety, 17. srpna 1982, v německé továrně Polygram Langenhagen firmy Philips. V Loděnici začala výroba o šest let později.

Výrobu kompaktních disků v předrevolučním Československu prosazoval mimo jiné generální tajemník ÚV KSČ Miloš Jakeš. „V té době jsme dělali desky a kazety, takže příchod cédéček byl celkem logický. Zajímavé bylo, že tu myšlenku razili především lidé, kteří tomu technicky ani ekonomicky vůbec nerozuměli. Konkrétně Jakeš, ale i na kultuře v tom našli zalíbení – to bude trhák a my budeme jediná země v RVHP, která to bude vyrábět,“ uvedl Pelc, jenž stál jako tehdejší ředitel loděnického závodu u počátků výroby CD v Československu.

O výrobu kompaktních disků usilovali také na Slovensku, kde to slibovali udělat rychleji. Proto si v Loděnici se zavedením výroby pospíšili. Nejdříve v roce 1988 spustili takzvaný poloprovoz a hlavní výroba začala až o rok později.

Podle Pelce kompakty podniku velmi pomohly. „Mělo to obrovský význam, protože trh s vinylovými deskami se zhroutil, kazety sice o něco poporostly, ale v 90. letech byla výroba cédéček jedním z nejlepších byznysů na světě. Říkalo se, že jsou to zlatá vejce, rentability byly úžasné,“ řekl Pelc.

Firma měla podle něj tehdy nevýhodu, že se na ni v 90. letech v západní Evropě ještě dívali skrz prsty. Hledala proto odbytiště i mimo Evropu. „Měli jsme tenkrát velmi silné vývozy do Hongkongu, vyváželi jsme desky do Brazílie a do Argentiny. Měli jsme hodně okolních trhů a postupně jsme se začali prosazovat i v Evropě,“ uvedl Pelc.

Produkce gramofonových desek se sice na začátku 90. let zhroutila, později se ale vrátily do módy a dnes na nich firma, která je světovou jedničkou ve výrobě vinylů, staví své podnikání. Gramodesky podle Pelce povstaly z popela jako bájný Fénix. „Myslím, že takových příkladů v praxi moc nenajdeme, kdy něco existovalo, bylo to velké, pak se to úplně zhroutilo, v podstatě na nulu, aby to pak za pár let znova ožilo a začalo se to rozvíjet. Dnes je z toho ohromný byznys,“ dodal Pelc.

Naopak výrobu kompaktních disků a DVD firma loni v září zastavila, lisuje je pouze ve své továrně ve Francii. Důvodem byl podle Pelce malý zájem zákazníků i skutečnost, že společnost potřebovala více prostor pro výrobu vinylů.

GZ Media má sídlo a hlavní výrobní závod v Loděnici a další provozy v Soběslavi, Hýskově a Příbrami. Dceřiné společnosti má také ve Spojených státech, Kanadě či Francii. Celá GZ Group zaměstnává téměř 2500 lidí. Firma chce letos zvýšit výrobu na 75 milionů desek z loňských 51 milionů kusů, plán celé skupiny na rok 2023 je přes 140 milionů desek.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist