Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražuje od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 korun na půllitr. Změny se týkají balených i čepovaných piv. ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Podle něj jsou důvodem zdražení piva především prudce rostoucí náklady na energie i obaly v posledních měsících. 

Kvůli nárůstu cen energií bude zdražovat i pivovar Budějovický Budvar či náchodský pivovar Primátor, který se profiluje jako výrobce speciálních pivBudvar oznámí nové ceny na začátku podzimu, Primátor nyní situaci analyzuje. Od 1. září zdraží své produkty také Pivovary Staropramen.

„Jde v průměru o osm procent, přičemž inflace, tedy meziroční růst spotřebitelských cen, přesáhla v červnu i červenci hranici 17 procent,“ uvedl Kovář. Podle něj se Prazdroj, stejně jako celá tuzemská ekonomika potýká s trvalým a v posledních měsících výrazně akcelerujícím růstem cen vstupů, které tvoří podstatnou část jeho nákladů ve výrobě a distribuci.

„K nejvyššímu nárůstu došlo u elektřiny a plynu. Rostly i ceny pohonných hmot a materiálů pro výrobu obalů, jako je sklo a hliník. Stejně tak prudce zdražují vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám bezplatně poskytuje,“ uvedl mluvčí. K cenové úpravě podle něj Prazdroj přistupuje, aby dokázal i v budoucnu garantovat nejvyšší kvalitu piv i služeb, a také proto, aby mohl investovat do nových produktů a inovací ve výrobě.

Pivovary Staropramen od 1. září zdraží většinu sudových a tankových piv v průměru o 5,4 procenta oproti současným cenám. Od 1. října zdraží také balené pivo průměrně o 5,9 procenta. ČTK to řekla mluvčí společnosti Denisa Mylbachrová. Společnost podle ní kvůli současné situaci na trhu surovin a energií čelí za poslední měsíce dalšímu výraznému růstu vstupních nákladů. „K tomuto kroku přistupujeme vždy po důkladné analýze a v nejmenší možné míře, abychom minimalizovali dopad na naše obchodní partnery a potažmo i konzumenty,“ dodala.

„Za Budějovický Budvar mohu potvrdit, že budeme zdražovat i my. Důvodem je nárůst cen energií, kdy v současné chvíli hovoříme o čtyřnásobku původní ceny. Zároveň pro tuto chvíli nevíme, jaká bude cena surovin v rámci letošní sklizně. O nových cenách budeme informovat začátkem podzimu,“ sdělila ČTK manažerka komunikace Budvaru Barbora Dědinová.

Prazdroj zdražoval už letos v dubnu čepovaná piva v průměru o jednu korunu na půllitru. Šlo o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily. Už tehdy to pivovar vysvětloval růstem nákladů na energie, obaly a suroviny v předchozích měsících.

Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Díky podpoře a investicím do hospod rostl prodej čepovaných piv, méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší.

Lépe se pivovaru dařilo v zahraničí, kde stoupl loňský prodej včetně licenční výroby meziročně o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Zůstal největším exportérem českých piv, jeho přímý export loni převýšil 1,7 milionu hl. Zbylou část loňských zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.

Prazdroj loni vykázal čistý zisk 4,48 miliardy korun, tržby činily 16,3 miliardy korun. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent a tržby klesly o čtyři procenta. Inflace přitom za roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně sedm procent. Za rok 2020 měl čistý zisk 3,8 miliardy a tržby necelých 16 miliard korun.