První loď se zkapalněným zemním plynem (LNG) pro Českou republiku dorazí do Nizozemska 19. září ze Spojených států. „Do konce roku tam připluje celkem osm lodí s plynem,“ uvedl šéf společnosti ČEZ Daniel Beneš při čtvrtečním slavnostním otevření LNG terminálu v nizozemském přístavu Eemshaven, kde Česko koupilo část kapacity. 

Každé z osmi plavidel, která v terminálu zakotví do konce letošního roku, má podle něj přivézt 100 milionů metrů krychlových plynu. To znamená přibližně desetinu české spotřeby plynu.

Beneš doplnil, že ČEZ má kromě první lodi smluvně zajištěno už také druhé plavidlo, které dodá společnost Shell. Každou dodávku plynu kupuje ČEZ za spotové, tedy okamžité tržní ceny, za každou dodávku tak zaplatí jinou sumu. Samotný pronájem terminálu vyjde na vyšší desítky milionů eur ročně, přesná cena je podle Beneše „neveřejná“.

Tanker s plynem dorazil k terminálu v nizozemském přístavu už ve čtvrtek přes den. Podle zástupců ČEZ ale přivezl pouze technickou zásobu plynu, která má zajistit plnou funkčnost terminálu. Nešlo tak o první dodávku plynu pro koncové zákazníky, s ní další loď z USA teprve připluje.

Premiér Petr Fiala (ODS) na místě novinářům řekl, že Česko vyjednává o účasti také v dalších terminálech, například v Německu nebo Polsku. Jedná se o nově vznikající terminály nebo o rozšiřování těch současných. 

Ten první, kde Česko nakoupilo část kapacity, v Eemshavenu, pomůže zemi pokrýt až třetinu roční spotřeby plynu a snížit tím závislost na této surovině z Ruska. Roční spotřeba v ČR loni přesáhla devět miliard kubíků. Plovoucí terminál představují dvě spojené lodě, obě slouží jako zásobníky a jednotky zpětného uvedení zkapalněné suroviny do plynného stavu. Vedle ČEZ v něm mají podíly nizozemská firma Shell a francouzská Engie.

Terminál v Eemshavenu v provincii Groningen na severu Nizozemska patří společnosti Gasunie, která je mimo jiné provozovatelem nizozemské plynárenské soustavy. Její šéf Han Fennema připomněl, že vybudovat terminál trvalo půl roku, jednat se o něm začalo v březnu. Rychlost, s jakou terminál vznikl, označil za výjimečnou. Kapacita terminálu v Eemshavenu je největší v severní části Evropy, protože jej stabilně tvoří dvě zásobovací plavidla, která zároveň mohou látku zpětně zplynovat. 

„Je krásná, červená a teď je také i vaše,“ řekl v narážce na barvu hlavní lodi při inauguraci majitel generální ředitel Gasunie Han Fennema. Zprovoznění se zúčastnil i sám Fiala, nizozemský ministr pro klima a energetiku, šéfka americké ambasády v Nizozemí a další. 

„Každá loď bude mít kapacitu 100 milionů kubíků plynu, což představuje něco přes jedno procento roční spotřeby Česka,“ řekl Beneš. První loď, z americké Louisiany, sem dorazí 19. září. ČEZ za ní zaplatil zhruba pět miliard korun, stejně jako za druhou loď. Cenu za plyn v dalším plavidlu bude teprve soutěžit.

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte jediný newsletter v Česku věnovaný unii Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska z Prahy a zpravodajka HN v Bruselu Kateřina Šafaříková.