Velké firmy působící v Česku podepsaly memorandum o tom, že budou usilovat o uhlíkovou neutralitu, energetickou bezpečnost a celkově o větší udržitelnost svého podnikání. V novém projektu s názvem Rethink se zavazují například k tomu, že nejpozději do konce roku 2023 dosáhnou co se týče přímých a nepřímých emisí z energie (Scope 1 a Scope 2) klimatické neutrality, minimálně ve svých provozech na území Česka.

Stejně tak se zavázaly, že nejpozději do konce roku 2024 vytvoří systém pro řízení klimatických rizik, tedy že určí, která rizika ovlivňují budoucí stabilitu a konkurenceschopnost dané firmy v kontextu plnění klimatických závazků. Anebo že budou dlouhodobě sestavovat a zveřejňovat výkaznictví o nefinančních aspektech svých hospodářských činností, a to nejpozději do konce roku 2026.

Memorandum podepsalo 25 podniků v pondělí 3. října ve Francouzském institutu v Praze, v úterý se uskutečnilo celodenní inovační fórum věnované udržitelnosti, čisté mobilitě nebo energetice. Zakladateli nové iniciativy jsou například společnosti České dráhy, Česká pošta, skupina ČEZ, Dopravní podnik Ostrava, dále například IKEA, Komerční banka, Metrostav nebo Škoda Auto. Partnery projektu jsou francouzské velvyslanectví v Praze, Francouzský institut v Praze a také třeba ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí.

Za vznikem iniciativy stojí také Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (CBCSD). Její provozní ředitel Ivo Gajdoš řekl, že projekt má sloužit k výměně zkušeností, sdílení dobré praxe a také k otevřené diskusi nad tématy týkajícími se snížení emisí a ochrany klimatu. Připomněl, že členské firmy České manažerské asociace mají ve svých plánech mnohá řešení ke zmírnění klimatických změn, o která se mohou podělit.

„Jsou to právě podnikatelé, kteří jsou hybatelem změn a vyzývají k nim jednotlivé vlády. Česká republika má podle nás příležitost stát se centrem pro udržitelný rozvoj,“ řekl Jonathan Wootliff, poradce pro udržitelnost a odpovědné chování podniků.

Iniciativa následuje Green Deal i Pařížskou dohodu

Projekt Rethink je iniciativa a otevřená platforma vrcholných manažerů velkých společností působících v Česku, které se rozhodly vzájemně spolupracovat při prosazování cílů klimatické neutrality a cílů udržitelného rozvoje OSN.

„Změna klimatu je všeobecně uznávána jako jedna z hlavních hrozeb pro lidstvo s potenciálem neblahých důsledků na lidské zdraví, prosperitu a kvalitu života. S rostoucími důkazy o významných finančních a podnikatelských rizicích změny klimatu jsme odhodláni k ochraně hospodářské stability podporou Vlády ČR k úspěšnému přechodu na klimaticky neutrální ekonomiku,“ stojí v prohlášení projektu Rethink. Iniciativa podporuje unijní Zelenou dohodu pro Evropu (Green Deal), Pařížskou dohodu OSN a Klimatický pakt z Glasgow.

Při zahájení fungování projektu Rethink řečníci také několikrát zmínili nutnost zajištění energetické nezávislosti na Rusku, která se stala v souvislosti s rusko-ukrajinským konfliktem naléhavější než dříve.

„Důvod, proč jsme tuto iniciativu spustili, byla starost, aby česká společnost zůstala intaktní. Potřebujeme znovu promyslet, jak čelit novým výzvám. Udržitelnost je rovněž nový faktor konkurenceschopnosti na nové úrovni. Je také zapotřebí spolupráce veřejného a soukromého sektoru,“ řekl v úterý při celodenním inovačním fóru Petr Kalaš, prezident České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.

Jan Gřunděl, obchodní ředitel divize Industry společnosti Schneider Electric, zmínil, že podle studií až 47 procent elektrické energie končí v pohonech například aut a strojů. „Technickými opatřeními, softwarem a diagnostikou jsme schopni toto množství energie redukovat v některých případech až o 30 procent. Tedy s menším množstvím energie bychom byli schopni dosáhnout stejných výsledků,“ podotkl Gřunděl.

Šetrnější lakování aut i recyklovaný beton

Na fóru firmy prezentovaly jednotlivé udržitelné inovace, které by jim měly pomoci ke snížení množství emisí, spotřeby materiálů i k menší spotřebě energie. Například zástupce společnosti Metrostav zmínil recyklovaný beton Ecocrete. Roman Kokšal, CEO společnosti Siemens Mobility, zase zmínil, že se Siemens snaží přesunovat dopravu zboží na železnice. „Železniční doprava má osminu spotřeby energie oproti automobilové. Ale její zavádění není jednoduché,“ posteskl si Kokšal. Pozitivní podle něj je fakt, že projekty elektrifikace tratí ze strany státu jsou připravené.

Veronika Marčeková, projektová manažerka v oblasti udržitelnosti ve Škoda Auto, zase zmínila, že mladoboleslavská automobilka se zaměřuje mimo jiné na snižování emisí ve výrobě a do roku 2026 chce představit tři nové elektrické vozy. „Chceme, aby byly cenově dostupné pro co nejvíce lidí,“ řekla Marčeková. Škoda Auto se zaměřuje i na projekty sdílené mobility a věří, že je to správná cesta, jak pomoci lidem k udržitelné mobilitě. „V naší nové lakovně jsme také zoptimalizovali jednu z vrstev lakování,“ přiblížila Marčeková. Nanášením tenčí vrstvy laku se ušetří ročně 720 tun materiálu. Díky úspoře odpadne zhruba 50 tisíc kilometrů, které by jinak najely kamiony vozící tento materiál od dodavatele. Škoda také nasazuje fotovoltaické systémy. „Je to pro nás aktuálně jediná možná cesta, nevnímáme jinou možnost než jít cestou snižování energetické zátěže. Nejlepší energie je ta, která nemusela být vůbec vyrobena,“ myslí si Marčeková.

Evropská komise již dříve přijala takzvaný Green Deal neboli Zelenou dohodu pro Evropu. Soubor návrhů má uzpůsobit politiky členských zemí v klimatických otázkách, energetice, dopravě a zdanění tak, aby se mohly do roku 2030 podílet na snižování emisí skleníkových plynů alespoň o 55 procent ve srovnání s rokem 1990.