Americká internetová společnost Google se dohodla, že zaplatí 391,5 milionu dolarů (přes devět miliard korun), aby urovnala obvinění ze strany 40 členských států USA, že používala nezákonné praktiky při sledování polohy uživatelů. Informoval o tom v pondělí úřad generálního prokurátora státu Michigan.

Generální prokurátoři, kteří vedli vyšetřování, tvrdí, že Google nejméně od roku 2014 poskytoval uživatelům zavádějící informace o praktikách při sledování polohy, čímž porušoval zákony. Podle dohody o urovnání musí Google kromě uhrazení stanovené částky lépe informovat uživatele o tom, kdy dochází ke sledování polohy, a poskytovat jim podrobné informace ohledně sledování polohy na speciální webové stránce.

„Pokud se spotřebitelé rozhodnou nesdílet na svých zařízeních data o poloze, měli by mít jistotu, že podnik už nesleduje každý jejich pohyb,“ uvedl generální prokurátor státu Iowa Tom Miller. „Toto urovnání jasně říká, že firmy musí být transparentní v tom, jak sledují zákazníky, a dodržovat státní a federální zákony o ochraně osobních údajů,“ citovala jej agentura Reuters.

Google provozuje největší internetový vyhledávač na světě a je také jedničkou v internetové reklamě. Poloha spotřebitele je klíčová pro snahu inzerentů zaměřit reklamu na správnou cílovou skupinu a získat její pozornost.

„V souladu se zlepšeními, ke kterým jsme přikročili v posledních letech, jsme urovnali toto vyšetřování založené na zastaralých praktikách, které jsme před lety změnili,“ uvedl mluvčí společnosti Google.

Generální prokurátor státu Connecticut William Tong označil dohodu o urovnání za historické vítězství pro spotřebitele v době rostoucí závislosti na technologiích. „Data o poloze patří mezi nejcitlivější a nejcennější osobní údaje, které Google shromažďuje. Existuje mnoho důvodů, proč se spotřebitel může rozhodnout, že nechce být sledován,“ dodal.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.