Výrobce elektromobilů Tesla předal ve čtvrtek nápojové společnosti PepsiCo svůj první nákladní elektromobil Semi. Tesla však neposkytla žádné aktualizované prognózy k ceně, výrobním plánům ani množství nákladu, který auto může převážet. Informovala o tom agentura Reuters.

Předání vozu v nevadském závodě Tesly se účastnil generální ředitel firmy Elon Musk. Ten uvedl, že bateriový nákladní vůz pro dálkovou dopravu sníží emise na dálnicích a výkonem a bezpečností překoná současná auta s naftovým motorem. Bude využívat technologii rychlého nabíjení, kterou Tesla použije také ve svém připravovaném pick-upu Cybertruck.

Musk poznamenal, že o vývoji plně elektrického kamionu Tesla informovala před pěti lety. Odborníci z oboru přesto zůstávají skeptičtí k tomu, že nákladní elektromobily na baterii ekonomicky zvládnou převážet velké náklady na vzdálenosti stovek kilometrů.

Tesla neoznámila ceny modelu Semi, neposkytla podrobnosti o původně plánovaných variantách vozu ani nedodala prognózu dodávek pro PepsiCo a jiné zákazníky. Uvedla, že začne Semi používat k přepravě dílů do svého závodu v Kalifornii.

V roce 2017 Tesla uvedla, že verze Semi s dojezdem 300 mil (482,8 km) bude stát 150 000 dolarů (3,5 milionu korun) a verze s dojezdem 500 mil (804,7 km) pak 180 000 dolarů (4,2 milionu korun). Od té doby se ale výrazně zvýšily ceny osobních vozů Tesla.

Předsedkyně správní rady Tesly Robyn Denholmová nedávno uvedla, že Tesla by letos mohla vyrobit 100 vozů Semi. Musk řekl, že cílem Tesly je v roce 2024 vyrobit 50 000 nákladních vozů.

V roce 2017 si výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo objednal 100 nákladních vozů. Mezi další firmy, které si nákladní vůz Semi objednaly, patří pivovar Anheuser-Busch, přepravní firma United Parcel Service (UPS) a maloobchodní řetězec Walmart.

Musk uvedl, že používá Semi pro testovací jízdy mezi závody v Nevadě a Kalifornii. Na jedno nabití podle něj vůz ujel 500 mil a i s nákladem vážil 81 000 liber (36 741 kilogramů).

Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a důležitý faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.

Tesla původně plánovala zahájit výrobu Semi v roce 2019. Od doby představení vozu začali bateriové nákladní vozy vyrábět i konkurenti, například firmy Daimler, Volvo, Nikola a Renault.

Na snímku na prezentaci Tesla také ukázala obrázek budoucího robotaxi, které je ve vývoji, s maketou budoucího vozu zakrytou plachtou.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.