Pokud by měl další investor zájem vybudovat v Česku takzvanou gigafactory na baterie do elektromobilů, byla by to dobrá zpráva pro Česko. Při příchodu na dnešní jednání vlády to novinářům řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN). Středeční informaci deníku Právo o plánu jihokorejské společnosti LG na stavbu gigafactory v Moravskoslezském kraji ale přímo komentovat nechtěli.
Podle informací Práva je LG v pokročilém stadiu důvěrných jednání s vládou a zájem má o Moravskoslezský kraj. Podle listu připadá v úvahu pro umístění možné gigafactory zóna u mošnovského letiště nebo brownfieldy po těžbě uhlí na Karvinsku. Deník zároveň upozornil, že LG hledá možnosti pro stavbu továrny i v sousedním Polsku.
Zájem o stavbu gigafactory v Česku má také německá automobilka Volkswagen, která by ji chtěla vybudovat v lokalitě Líně na Plzeňsku. Záměr, který vláda podporuje, ale naráží na odpor místních obyvatel.
Gigafactory tu nechceme, projekt zapáchá bezradností, zní z obcí. Co zmůžou proti státu?
"Mám zprávy o tom, že tu není jediný zájemce o vytvoření takového důležitého projektu. Pro Českou republiku, kde je jedním z hlavních tahounů ekonomiky výroba automobilů, by to byla výborná zpráva," řekl Kupka k možnému záměru LG.
Podle Jurečky se v posledním roce a půl skutečně objevil zájem investorů o stavbu gigafactory, blíže ale možnou investici LG komentovat nechtěl. "Pokud tady budou ještě další investoři, kteří by měli zájem tuto investici realizovat v České republice a neměli by takové územní a infrastrukturální požadavky, které má například Volkswagen, a byli bychom je splnit v jiné části našeho území, tak to jsou klíčové investice pro budoucnost," řekl. Podotkl také, že u případného umístění gigafactory v Moravskoslezském kraji by bylo možné ji podpořit i z Fondu spravedlivé transformace na podporu strukturálně slabších regionů.
Podle Síkely vede Česko jednání s řadou investorů, ne všechny tyto firmy je ale chtějí komentovat v médiích. "Jsme atraktivní země, je zájem o vstup na náš trh. Jsme automobilovou velmocí a všichni vnímají, že nás čeká transformace automobilového průmyslu, a tudíž je tady zájem i ze strany zahraničních investorů," řekl ministr. Obecně také uvedl, že mezi Českem a Jižní Koreou panují dobré obchodní vztahy.
Zájem postavit gigafactory má také energetická firma ČEZ, která dál počítá s přípravou projektu továrny na výrobu baterií do elektroaut na místě hnědouhelné elektrárny Prunéřov I, která se nyní bourá. Firma podle nedávného vyjádření finančního ředitele Martina Nováka dál jedná s možnými investory o projektu továrny. "Pořád je to ve hře. Investorů, kteří se kolem gigafactory točí, je hodně," podotkl počátkem listopadu Novák. Podle něj může být v Česku i více továren na baterie, protože poloha země je k tomu výhodná. Konkrétní zájemce ovšem nejmenoval.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist