S oživením leteckého cestování po pandemických restrikcích, které naposledy zrušila i Čína, vychází najevo, že světu se zásadně nedostává letadel. Dopravci od United Airlines po Air India zadávají objednávky – nebo to mají v úmyslu – na stovky strojů a výrobci letadel, americký Boeing a evropský Airbus, zveřejňují velké uzavřené obchody. Kvůli omezením v dodavatelském řetězci však budou tato letadla dodána možná až za několik let, napsala agentura Bloomberg. Společnost Jefferies odhaduje, že v současné době dosahuje počet nevyřízených objednávek 12 720 strojů.
Vysoké ceny letenek, na které si lidé v posledních měsících stěžovali, by se tak mohly ještě zvýšit. „Lidé si během pandemie zvykli na nižší ceny letenek a znovuotevření Číny to ještě zhorší,“ řekl Ajay Awtaney, který založil web LiveFromALounge určený pro ty, kteří často cestují letecky. „Nejde jen o nedostatek letadel, ale také o další faktory, jako jsou ceny ropy,“ dodal. Svou roli hraje i návrat služebních cest a fakt, že mnoho lidí si chce dopřát po několika letech zahraniční dovolenou.
Boeing a Airbus mají své nejoblíbenější úzkotrupé modely vyprodané nejméně do roku 2029. Poptávka leteckých společností a jejich snaha obnovit stárnoucí flotily umocňují problémy v dodavatelském řetězci – chybí potřebné komponenty i pracovní síla. Airbus na začátku prosince snížil svůj cíl dodat letos 700 letadel, což zdůvodnil právě problémy v dodavatelském řetězci. Již dříve evropský výrobce letadel varoval, že růst cen energií pocítí zejména menší výrobci s energeticky náročným provozem, například dodavatelé odlitků a výkovků.
Americká společnost Air Lease Corporation, jeden z největších pronajímatelů letadel na světě, dostala za poslední dva roky každý objednaný stroj se zpožděním, uvedl šéf firmy Steve Udvar-Hazy. „Ani jedno letadlo jsme nedostali včas, ať už se jedná o 737 MAX, 787, nebo A330, A350,“ řekl. „A nejhorší to bylo s A321neo. Měly zpoždění až šest nebo sedm měsíců, porovnáme-li smluvní měsíc dodání se skutečným dodáním,“ dodal.
Tisíce letadel dopravci zaparkovali během hlavního náporu pandemie covidu-19 v pouštích po celém světě. Stovky z nich aerolinky nevrátily do flotil. Stroje po tak dlouhé době mimo provoz potřebují náročnou údržbu, popřípadě je letecké společnosti plánují postupně vyřadit, a nezahrnují je tedy do svých letových řádů.
Řešením by mohlo být provozování starších strojů. V krajním případě mohou letecké společnosti prodloužit cyklus držení letadel, řekl Sunny Xi, ředitel poradenské společnosti Oliver Wyman. Letecké společnosti v Asii například plánují flotily na dvanáctileté cykly, což je méně než ve většině ostatních regionů. Ale během restrukturalizací, kterými dopravci prošli v posledních několika letech, „několik leteckých společností prodloužilo stávající flotily a mohlo by tak učinit i v budoucnu“, dodal Xi.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist