Americký provozovatel restaurací rychlého občerstvení McDonald’s ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil srovnatelné tržby o 12,6 procenta, což je rychlejší tempo než ve stejném období předchozího roku. Firma to v úterý oznámila ve zprávě pro regulační orgány. Výsledek překonal odhady analytiků, McDonald’s ale varoval, že efekt vysoké inflace ještě nějakou dobu přetrvá.

Srovnatelnými tržbami se rozumí tržby v provozovnách, které existují alespoň jeden rok. Celkové tržby se pak ve čtvrtém čtvrtletí meziročně o jedno procento snížily a dosáhly 5,93 miliardy dolarů (přes 130 miliard korun). Čistý zisk firma zvýšila meziročně o 16 procent na 1,90 miliardy dolarů (41,8 miliardy korun).

Analytici v anketě společnosti Refinitiv očekávali, že srovnatelné tržby se ve čtvrtletí meziročně zvýší o 8,6 procenta. McDonald’s v závěru loňského roku těžil zejména z vyšších cen za svá menu, zvýšené návštěvnosti a tržních zisků na většině hlavních trhů. Navzdory obavám z recese evropské ekonomiky vzrostly i tržby na hlavních evropských trzích, což jsou pro McDonald’s Británie, Německo a Francie.

Zpráva o hospodaření McDonald’s přichází v době, kdy investoři po rekordní inflaci z loňského roku pozorně sledují známky začínající hospodářské recese. McDonald’s by z této situace mohl profitovat, jestliže více nízkopříjmových zákazníků přestane chodit do dražších restaurací a místo toho se spokojí s rychlým bufetem, což firma zaznamenala už ve třetím čtvrtletí.

Generální ředitel Chris Kempczinski uvedl, že krátkodobé inflační tlaky budou podle analýzy podniku přetrvávat i v letošním roce. Podobně jako další restaurace rychlého občerstvení i McDonald’s loni zdražil burgery i hranolky, aby se lépe vyrovnal s růstem cen komodit i nákladů na pracovní sílu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.