Skončila jedna velká anomálie, která trvala téměř nepřetržitě od doby, kdy Rusko napadlo Ukrajinu – nafta dražší než benzin. Naposledy tento jev nastal před skoro patnácti lety, na přelomu let 2008 a 2009. Tehdy za to mohl mix embarga na íránskou ropu, chladnější zima a rostoucí kamionová doprava.

Loni to způsobila obava z nedostatku nafty kvůli Ukrajině – lidé i firmy se v dubnu a květnu hodně předzásobovali. Některé podniky začaly naftu, respektive lehké topné oleje, používat jako náhradu za drahý plyn či elektřinu. No a kamionů je na českých i evropských silnicích také pořád víc a víc.

Přitom je třeba uvědomit si jednu věc. Zjednodušeně řečeno rafinerie musí z ropy vyprodukovat benzin i naftu a poměr lze trochu měnit, ale ne nějak moc. A tak když potřebujete více nafty, musíte zpracovat víc ropy a budete mít i víc benzinu. Po něm je ale poptávka nižší než po naftě (důkazem je i to, že v produkci benzinu je Česko soběstačné, u nafty jen z 80 procent), a tak se ve výsledku stane, jako tomu bylo na podzim, že nafta byla dražší až o šest korun oproti benzinu. 

Teď se vztah nafta–benzin vrátil do normálu. Proč? Tady ve zkratce hlavní důvody:

  • Na trhu je přebytek nafty, protože dovozy z Ruska jely před nedělním embargem naplno a obchodníci jsou předzásobeni – dokonce si i museli uvolňovat sklady, aby mohli zase naskladnit, co objednali.

  • Naproti tomu poptávka po benzinu bývá v zimě nižší. Autem jezdíme „jen“ do hor, ne k moři, motorkáři nikde, benzinové sekačky jsou schované ve stodole… ale jak je popsáno výše, výrobu benzinu nejde omezit, pokud chce rafinerie vyrobit více nafty.

  • Teplá zima a dostatek plynu vedly k nižší poptávce po topných olejích na topení.

  • Na železnici mají vlaky s cisternami do Česka přednost před ostatním zbožím, což dál usnadňuje dovoz.

  • Benzin má na litr vyšší spotřební daň než nafta (12,84 koruny vs. 8,45 koruny).

  • Na benzinu měly čerpací stanice údajně mnohem nižší marže než u nafty, tedy ho potřebovaly zdražit.

Velkou otázkou je, jak dlouho „normál“ vydrží. Už v neděli začne platit embargo na ruskou ropu. Má být druhým klíčovým evropským krokem v plánu odstřihnout se od Ruska. Lze čekat, že cena nafty půjde nahoru. Předvídá to expert na ropný průmysl a předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Do Evropy se bude muset vozit víc ropy a ropných produktů z USA a Blízkého východu, které mají dražší logistiku než ruská nafta přes Balt.

Ropa na světových trzích za leden podražila o zhruba deset procent. Část růstu ceny neutralizuje silnější koruna. Dobrou zprávou je, že zásoby ropy a pohonných hmot v USA jsou na nejvyšší úrovni od června 2021. Cena nafty zamíří postupně nahoru, neměla by ale na čerpacích stanicích atakovat 50 korun, jak tomu bylo loni.


Výběr týdne

Stanjura vymýšlí, o kolik zvedne daně z nemovitosti

Stát hledá způsob, jak zvýšit příjmy a omezit své zadlužování. Cestou je i zvednutí daní, které dříve odmítala vládní ODS. Jako jedna z prvních by mohla vzrůst dosud na evropské poměry nízká daň z nemovitosti. A zvednout by se mohla o víc než dvojnásobek.

Nesplacené dluhopisy

Skupina Premiot Group developera Ondreje Spodniaka se dostala do prodlení se splácením svých závazků. Podle zdrojů HN je nyní v sázce nejméně 1,9 miliardy korun, které Premiot získal od drobných českých investorů prostřednictvím dluhopisů. Kromě toho firma dluží také několik stovek milionů dalším investorům, například držitelům směnek a cizoměnových cenných papírů. 

Miliardový prodej Nej.cz jde do finále

Dodává internet a televizi čtvrt milionu domácnostem. Favoritem na získání Nej.cz je největší tuzemská investiční skupina PPF. Cena by mohla přesáhnout sedm miliard korun.

Prodej Meopty se rozjíždí nanovo

Tip na další „akviziční“ text. Miliardový prodej Meopty se rozjíždí nanovo. Carl Zeiss přišel o exkluzivitu.

Obchodní válka ve fotovoltaice?

Přes 95 procent speciálních křemíkových plátků potřebných pro výrobu fotovoltaických panelů se produkuje v Číně. A ta podle listu Asia Times zakázala vývoz do zámoří hned u několika technologií potřebných k výrobě takových křemíkových plátků.

Českým drahám chybí vagony

České dráhy čekají náročné měsíce. Opraváři jim prodlužují dodací lhůty vlaků určených zpět do provozu a ředitel podniku v rozhovoru pro HN řekl, že má strach, zda dokáže odvézt všechny zákazníky. Problémy má dopravce už nyní, léto však může být ještě horší.

Rozhovor po prodeji firmy za 6,5 miliardy

Kdybychom Tescan prodávali o rok dřív, dostali bychom za něj o třetinu více, říká ve velkém rozhovoru Jaroslav Klíma. Po prodeji se neodmění jachtou nebo velkým cestováním, ale obnovou zanedbaných pozemků a opravou cyklostezky.

Čeští kurýři poprvé stávkovali

Řidičům Woltu klesly odměny o 20 procent, teď odmítají rozvážet.

Reportáž: Jsi pro stávku, nebo proti?

V Nexenu probíhá největší firemní stávka v Česku posledních let. Stroje v podniku na Lounsku sice ve čtvrtek stály, i tak ale bylo kolem závodu poměrně živo. Stávkující navíc na pondělí chystají před areálem další demonstraci. 

Pijeme méně a jinak než před 20 lety

Větší čtení na víkend, když začal Suchej únor – jak se v Česku proměnilo pití alkoholu?

 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.