Ruská továrna se po desetiletích zapomnění rozhodla obnovit jednu z nejoblíbenějších značek jízdních kol z dob Sovětského svazu. Jde o další z řady produktů ruské výroby, které země začala nabízet kvůli sankcím a neshodám se Západem, napsala agentura Reuters.

Jízdní kola Kama, původně masově vyráběná ve státním závodě v ruském městě Perm na Urale, byla v 70. a 80. letech minulého století oblíbená díky své skládací konstrukci a osobitému červenému rámu. Z prodejen zmizela po rozpadu Sovětského svazu. Ruská automobilka Forward se ale rozhodla značku Kama obnovit a na trh uvedla nový model, který se podobá svému sovětskému předchůdci.

„Neměl ho každý, ale všichni o něm snili,“ říká o kole obchodní ředitel automobilky Alexej Bojaryšnikov. Za cenu 98 rublů – zhruba polovinu tehdejší měsíční mzdy – to nebylo to nejdostupnější kolo na trhu. I přesto bylo velmi žádané. „Tehdy nebyl moc velký výběr. Co se týče kol, nebylo z čeho vybírat,“ říká Bojaryšnikov. „Tohle kolo bylo nejoblíbenější a nejzajímavější,“ dodává.

„Ačkoliv jsou to nejspíš dvě generace od doby, co lidé na tohle kolo usedli poprvé (...) náš závod na kola se Kamu rozhodl znovu začít vyrábět, protože jsme v Permu a je to nástupce toho předchozího velkého závodu,“ říká obchodní šéf.

Nový model bude stát okolo 10 tisíc rublů (zhruba 3000 korun) a bude se vyrábět z dílů pocházejících z Ruska i ze zahraničí, uvádí společnost Forward. I produkci ruských kol, jako je Kama, ale podle ní ztížily sankce.

„Vyrábíme řadu modelů, přes 300. U některých modelů nás sankce hodně zasáhly,“ říká Bojaryšnikov. „Nedostává se nám dílů z Japonska, Tchaj-wanu, České republiky, Francie... A co se týče kol Kama – chyběly barvy. Používali jsme finskou barvu, teď musíme přejít na jinou,“ vypočítává.

Od té doby, co Rusko bezmála před rokem vyslalo desítky tisíc vojáků na Ukrajinu, západní sankce a odliv zahraničních společností donutily Moskvu zbavit se závislosti na dovozu ze zahraničí a rozvíjet vlastní značky a zboží. Desítky západních výrobků nahradily domácí ekvivalenty, kterými se ruští podnikatelé snaží vydělat na odchodu značek, jako je Coca-Cola nebo McDonald’s.

Loni moskevské úřady koupily bývalou továrnu francouzské automobilky Renault a přestavěly ji na závod pro výrobu automobilů Moskvič, rovněž z dob Sovětského svazu. Značka představila nové modely, které se svým sovětským předchůdcům jen sotva podobají.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.