Největší japonská automobilka Toyota Motor obnoví ve středu výrobu ve všech svých 14 závodech v Japonsku. Společnost byla nucena v úterý pozastavit výrobu kvůli poruše počítačového systému, která jí znemožnila objednávat komponenty. Příčina poruchy se stále vyšetřuje, společnost již dříve uvedla, že podle ní nebyla způsobena kybernetickým útokem.

Toyota nejprve ráno pozastavila výrobu ve 12 závodech, odpolední směna se však zastavila ve všech továrnách. Podle nejnovějšího prohlášení by se ve středu ráno místního času měla obnovit výroba ve 12 závodech a odpoledne i ve zbývajících dvou závodech.

Zatím není jasné, o jak velký objem výroby automobilka přijde ani jakých modelů se zastavení výroby dotýká. Závody v Japonsku se podle výpočtu agentury Reuters podílejí na celosvětové výrobě automobilky asi třetinou.

Analytici upozorňují, že náhrada ztrácené výroby bude pro Toyotu velkou výzvou a bude zřejmě nucena přidat další směny. „Vyráběla na plnou kapacitu, takže existuje jen malý prostor pro další výrobu,“ řekl Seidži Sugiura, analytik Tokai Tokyo Research Institute. Toyota je průkopníkem dodávek just-in-time, což znamená, že komponenty objednává tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem výroby vozu, a nemá tak vysoké zásoby. Tento způsob sice snižuje náklady, ale znamená, že jakýkoliv výpadek v dodavatelském řetězci ohrozí výrobu.

Výroba největšího prodejce aut na světě se zastavila i loni, a to kvůli tomu, že jeden z jeho dodavatelů byl zasažen kybernetickým útokem. Mluvčí automobilky uvedla, že současná závada zřejmě s kybernetickým útokem nesouvisí.

Domácí výroba Toyoty po řadě omezení způsobených nedostatkem polovodičů oživuje. Za leden až červen se zvýšila o 29 procent, což byl první růst za poslední dva roky. Toyota v Japonsku vyrobila v průměru zhruba 13 500 vozů denně.

Incident má dopad i na další společnosti. Toyota Industrie uvedla, že kvůli závadě v automobilce částečně pozastavila provoz ve dvou továrnách vyrábějících motory.

Příčina problému zatím není jasná, firmy v Japonsku však byly v posledních dnech v pohotovosti, protože podniky a vládní úřady hlásily obtěžující telefonáty. Vláda uvedla, že hovory pravděpodobně pocházely z Číny a souvisely s vypouštěním radioaktivní vody z havarované jaderné elektrárny Fukušima.

Neplánovaná odstávka je z důvodu chybějících plastových dílů nyní i v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Potrvá přinejmenším do pátku 1. září.

Akcie japonské automobilky reagovaly na zprávu o odstávce poklesem. Odpoledne ztráty smazaly a mírně rostly, nakonec však uzavřely se ztrátou 0,2 procenta.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist