Japonské firmy Sony a Panasonic byly od 90. let minulého století průkopníky a následně lídry ve výrobě a vývoji lithium-iontových baterií. V roce 2008 po nich převzaly žezlo korejské společnosti LG a Samsung, v posledních letech oboru vládne především Čína a tamní koncern CATL. Nyní se chce ale zpátky na trůn Japonsko. Doba se však za třicet let vývoje výrazně změnila. Do čela závodu v produkci baterií už se ostrovní stát nechce dostat pomocí Li-Ion akumulátorů do mobilů, kamer nebo walkmanů, ale velkými bateriemi s pevným elektrolytem do elektroaut.
Technologie, ke které se upínají zraky expertů a firem v oboru, je zatím pro všechny společnosti a výzkumníky nedosažitelná a zůstává v laboratořích a testovacích centrech. Až na výjimky. Významné pokroky ve vývoji hlásí největší automobilka světa Toyota. Tvrdí, že její baterie má už za pár let změnit celý automobilový průmysl. Firma nyní přidává na rychlosti a chce výrobu co nejvíce škálovat. V cestě jí ale stojí hned několik překážek.
Co se dočtete dál
- Jak je vývoj baterií s pevným elektrolytem daleko?
- Kdy reálně přijde do komerčního užití?
- Proč je technologie takovým game changerem?
- Jak se na na baterku tříští pohledy expertů?
- Jak tato baterie ovlivní geopolitiku mezi Čínou a Západem?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.