První den to chápete, druhý také, třetí už pozvednete obočí… Ale 14 dní? Zkraje listopadu se na Václavském náměstí, na nároží Domu módy, kde donedávna byla pobočka Sberbank, otevřela první restaurace Popeyes. Největší zájemci o kuřecí sendvič, marinovaná křidýlka či cajun hranolky čekali na ten okamžik před budovou 26 hodin.

I dva týdny po otevření stojí před Popeyes fronty. Ještě v pondělí v ní lidé čekali klidně přes hodinu a půl, dnes už se většinou vejdou do 20 minut. Čím to, že Čechy nový fastfoodový řetězec tak přitahuje, i když je u nás rychlé občerstvení dávno standardem a jen na Václavském náměstí si můžete zajít do McDonald’s, KFC i Burger Kingu?

„Samotného mě to překvapuje. Nečekal jsem, že fronty vydrží tak dlouho –⁠ možná pár lidí venku první víkend, ale ne celý týden až nahoru k metru,“ říká Marko Blaževič, šéf Popeyes pro oblast střední a východní Evropy.

Když jsem s ním před pár dny v nové restauraci mluvil, frontu řídily dvě hostesky a dovnitř pouštěly lidi tak, aby kuchyně vyřizovala maximálně 12 objednávek najednou. Víc než 180 objednávek za hodinu nestačí Popeyes odbavit, i kvůli velké porci ruční práce a také tomu, že strávníci dělají o čtvrtinu větší objednávky, než se čekalo. „Asi si chtějí vyzkoušet větší část menu,“ dodává Blaževič.

Pohled z fronty na chodníku skrz velká skleněná okna dovnitř restaurace podle reakcí na internetu mnohé čekající rozezlil: viděli totiž volné stoly i digitální kiosky, u kterých si nikdo neobjednával. Zejména kvůli tomu má první Popeyes na Google průměrné hodnocení 3,5 z 5. „Před vchodem fronta jak kráva, vevnitř poloprázdno,“ stěžuje si v recenzi jeden z návštěvníků.

Blaževič naštvání chápe, ale připomíná, že kapacita kuchyně už je teď na limitu – a víc z ní momentálně „nevytlačí“. Zároveň nechce dovnitř pustit víc lidí, než kolik dokáže obsloužit, aby nesnižoval komfort strávníků.

„Vypadá to, že teď už je fronta důsledek standardního provozního omezení fast foodu,“ říká Luboš Kastner, místopředseda Českého gastronomického institutu a zástupce gastronomů v Asociaci malých a středních podniků. Zdůrazňuje však, že Popeyes zvládl vstup do Česka na jedničku, včetně výběru lokace, a ukázal, že když přijde někdo s ambicí vyzvat McDonald’s a KFC na souboj, stane se pro zákazníky velkým magnetem. „Češi mají fast food rádi. Zvlášť po covidu, z něhož vzešel jako vítěz gastronomické scény.“

Jako by se v Česku přetočil čas o 30 let zpět. Naposledy podobné fronty stály před prvním McDonald’s ve Vodičkově ulici. Ten se otevřel 20. března 1992 a Drahomíra Jiráková, zaměstnanec McDonald’s číslo 1 v Česku, dnes vitální jednasedmdesátiletá důchodkyně, na to vzpomíná jako na fenomenální zážitek. „Byla to celospolečenská událost. Důkaz, že jsme součástí svobodného a vyspělého světa,“ vrací se k prvnímu dni, kdy novou restauraci navštívilo neuvěřitelných 11 tisíc zákazníků. „Také jsme pak zhruba dva týdny museli pouštět lidi dovnitř po skupinkách, fronta byla podél budovy, ale čekací doby nebyly tak dlouhé jako teď u Popeyes. To mi přijde kuriózní, když je v okolí rychlých občerstvení habaděj.“

První McDonald’s o pět měsíců později v dolní části Václavského náměstí doplnila druhá restaurace (tehdy největší McDonald’s na světě), u Popeyes se na další pobočku tak dlouho čekat nebude: už v prosinci se má otevřít na dálnici D7 při příjezdu do Prahy. A v prvním kvartále příštího roku přibude i třípatrový podnik v centru Brna.

Český fastfoodový trh, kterému dlouhé roky vládla výše jmenovaná silná trojice, evidentně čeká renesance. „Myslím, že zdaleka naplněný není, jak počtem restaurací, tak značek,“ říká Jiráková a Kastner souhlasí. „Spíš se divím, že k příchodu nových hráčů nedošlo už dřív. Podívejte se třeba do sousedního Německa, kolik značek tam je. Ano, jsme relativně malý trh, ale fastfoodové formáty se nejlépe škálují.“

Před časem jsem se ptal, jaký další řetězec rychlého občerstvení k nám zavítá. Pro fanoušky dobrého fast foodu mám proto na závěr dobrou zprávu: jeden ze známých amerických řetězců se do Česka opravdu brzy chystá. Více o tom příští týden na stránkách Hospodářských novin.

Výběr týdne

Kdo bude vysílat fotbalovou ligu

Byla to dlouhá a komplikovaná bitva, ale nakonec se mezi vítěze počítají O2 TV, sázková kancelář Betano a v malém také zprostředkovatelská agentura Pragosport ze skupiny Livesport. Jak probíhal televizní a streamingový tendr na vysílatele dvou nejvyšších fotbalových lig, který fotbalovému prostředí vynese přes 400 milionů korun ročně, jsme popsali zde. 

Jak to bude s předčasným splacením hypoték

Místo dvou procent jedno. Poslanci schválili výši poplatku za předčasné splacení hypotéky ještě v době fixace.  

Máte espézetku začínající na písmena EL?

Majitelé elektroaut a části hybridů za parkování (nejen na modrých zónách) v Praze od Nového roku platit nebudou. Původně avizovaná změna se od 1. ledna nekoná, ale už je známo, kdy se tak stane. 

Podprsenka s umělými bradavkami je hit

A nejenom prodejní a na sociálních sítích, ale i co se týče čtenosti na našem webu. Fenomén Kim Kardashian opět pomohl miliardovému byznysu.

Penta okolo Masaryčky dál posiluje

Skupina Penta kupuje od Českých drah za čtvrt miliardy pozemky v okolí Masarykova nádraží. Naváže tak na stavbu Florentina a také na zlatavé budovy od architektonického studia slovutné Zahy Hadid. 

Rok od fúze Avastu s Nortonem

Čas letí. Už je to rok od spojení dvou kyberbezpečnostních gigantů, kdy vznikla společnost Gen. Česká stopa je v ni nadále silně otisknuta, což jsme probrali s jejím prezidentem Ondřejem Vlčkem. Stejně jako obří dluh, který brzdí rozlet akcií Genu na burze Nasdaq. 

Superholding nad PPF

Rodina zesnulého Petra Kellnera založila společnost Amalar Holding, do které se postupně včlení všechna rodinná aktiva. V Amalar, což je zkratka jmen Kellnerových dcer, se budou koncentrovat majetky a podíly všech společností, které Kellnerovi vlastní, a to včetně skupiny PPF. 

Souboj o Zásilkovnu jde do finále

Prodej přepravní firmy Zásilkovna, respektive její mateřské společnosti Packeta, se výrazně přiblížil. Začátkem listopadu finalisté podali na firmu své aktualizované nabídky. Podle našich informací se rozhodne mezi jednou nadnárodní logistickou firmou, zajímavým trojspojením globálního fondu a dvou fondů českých miliardářů a jedním power playerem z Pařížské ulice.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.