Nechcete někdo dětské lyžáky Nordica, velikost 28–29? Jedny prodávám. Přišla zima a synovi, nechápu proč, za ten rok zase vyrostla noha. Takže jsem koupil nové lyžáky a ty staré je třeba poslat k novému majiteli.
Nechci za ně moc, tři nebo čtyři stovky budou úplně stačit. Skoro si až člověk říká, jestli to stojí za tu námahu je čistit, stylizovat, fotit, popisovat, uploadovat a pak odpovídat zájemcům. Prostě opruz. Ale dobré čtyři stovky, to je dnes celý jeden oběd v Karlíně a také to je dobré pro cirkulární ekonomiku a pocit, že někdo další mohl levně přijít ke kvalitnímu zboží. Třeba v těch červených lyžácích vyroste nový Bank nebo Ledecká.
Takže jsem udělal inzerát na Facebook Marketplace a cink, hned po pěti minutách mi přišla zpráva. Hurá – tak to třeba nakonec nebude moc bolet!
No… bude.
Na druhé straně messengerového chatu byla paní Liliana, s níž konverzace běžela následovně:
Nultý red flag: Prakticky prázdný facebookový profil s minimálně prapodivnými (asi ukradenými) snímky jak z fotobanky.
Nechci slevu zadarmo: V analýze poctivosti zabodovala Alza či CZC, problémy mají Kaufland a Pilulka
Ona: Je toto zboží stále dostupné? Můžete poslat Balíkovnou? Zaplatím hned teď.
Já: Kam poslat?
Ona: Kašperské Hory.
🚩První red flag: Proč by si někdo nechával posílat lyžáky za pár korun z Prahy na Šumavu a tím to celé prodražit?
Já: Vy jste z Mariupolu a bydlíte v Kašperských Horách?
Mariupol měla „paní“ uvedený jako místo, odkud pochází. To by mi nepřišlo zase tak divné – sami jsme rok hostili dvě mladé rodiny z Krivého Rohu s malými dětmi. Třeba paní utekla před ruskými agresory s potomkem, který se nyní učí lyžovat. Jsou přece na Šumavě.
Ona: Ano. Utekli jsme před válkou.
Já: Kolik Balíkovna stojí? Nebude to moc drahé?
Ona: Všechno si zařídím sama, nebojte se, není to drahé. Budu potřebovat vaše jméno, telefonní číslo a e-mail.
Tohle sedí. Balíkovna opravdu od odesílatele potřebuje jméno, příjmení, telefon a e-mail. Jelikož jsem měl pochybnosti, poslal jsem jí v tuto chvíli jen e-mail, což jí „kupodivu“ stačilo.
Ona: Zkontrolujte si poštu.
Já: Hmm… jaký je váš e-mail?
Ona: liliana.sid@centrum.cz Všechno jsem zaplatila, všechny výdaje také, musíte jít dovnitř a získat peníze, vybrat banku zadat údaje, projít kontrolou a dostanete peníze.
Akorát že vůbec. 🚩 Druhý red flag: Takhle to samozřejmě nefunguje. To člověk, který je aspoň trošku digitálně zdatný a posílá/přijímá balíčky zboží, ví. Nebo aspoň tuší. Obávám se ovšem, že vedle toho velká část populace může tomuto triku snadno uvěřit.
Já: Vypadáte jako scam (anglický výraz pro podvod, který cílí primárně na získání finančních prostředků oběti – pozn. autora).
Ona: O čem to mluvíte? Nejsem podvodník, jsem obyčejná žena.
🚩Třetí red flag: Zajímavé, uprchlice z Mariupolu přesně ví, co je scam.
Já: Tak mi pošlete peníze na účet, a až přijdou, pošlu vám lyžáky přes Zásilkovnu nebo Balíkovnu sám.
Ona: !!
Já: Kdybyste nebyla scam a opravdu tak služba Balíkovny fungovala, proč by mi od nich přišel e-mail z prapodivné adresy na iCloudu a polovina tlačítek v těle e-mailu by nefungovala?
🚩Čtvrtý red flag: E-mail přišel z adresy notice_message266267@icloud.com, která se snaží vzbudit zdání oficiálnosti, ale Balíkovna by zjevně takovou adresu nepoužívala. Kus vizuální části e-mailu, byť věrně kopírovala web Balíkovny, byl v angličtině (zjevně z překladače) a prokliky nefungovaly.
Zato tam byl text: „Skvělá zpráva! Kupující úspěšně zakoupil vaši položku a ta byla rezervována k dodání. Pro potvrzení objednávky stačí kliknout na tlačítko níže. Budete přesměrováni na stránku dokončení objednávky.“ S velkou mírou opatrnosti jsem kliknul (jediné tlačítko, které fungovalo) a dostal se na adresu https://balikovnacz.odrer455.online/55604604619.
🚩Pátý red flag: Podoba webové adresy Balíkovny. Ta má své pravé webové stránky na adrese Balikovna.cz, což lze snadno ověřit vygooglováním. Půltý red flag je pak překlep ve slově „order“, tedy objednávka.
Ona: Všechno funguje.
Já: Stoprocentně.
🚩Šestý red flag: Zmíněná webová stránka odkazovala do zjevně falešné brány internetového bankovnictví. Tam už jsem se nevydal, protože je jasné, co by následovalo. Podvodníci by po mně chtěli vyplnit přístupové údaje k mému účtu a následně ho vyluxovat.
Já: Jak se jmenujete?
Tady už jsem plně přešel do módu „je to podvod, tak si s druhou stranou chvilku pohraju, než mě to přestane bavit“.
Ona: Pošle vám e-mail s technickou podporou. Sama balíková.
🚩Sedmý a 🚩osmý red flag: Na druhé straně už rezignovali na nějakou češtinu. Jelikož jsem nevyplňoval přístupové údaje k mému účtu, vyskočil na mě na webu falešný chatbot a začal mě hecovat.
„Chcete-li obdržet peníze, klikněte na Získat peníze, vyberte ze seznamu svou banku a postupujte podle pokynů. Před zadáním údajů se ujistěte, že jste neudělali žádnou chybu.“
Chyba by byla nějaké údaje zadávat, tak jsem stránku zavřel. Chat na Facebooku ale pokračoval.
Ona: Zadal jste údaje?
Já: Na jaké adrese bydlíte?
Ona: Lat: 49.1443 Lon: 13.5553
🚩Devátý red flag: To není adresa, ale souřadnice. Co je ta prostá žena z Mariopolu zač?
Já: Vy bydlíte na policejní stanici?
Ona: ?
Já: Je opravdu těžké věřit, že se nejedná o scam. Pošlete mi svoji fotku z Kašperských Hor, abych vám uvěřil :-)
Ona: Jsem v práci, nemůžu.
Já: Psát můžete, ale poslat fotku z mobilu ne?
Ona: Sedím u počítače.
Tady už mě to přestalo bavit a šel jsem dělat něco pořádného.
Na začátku zimy a v období Vánoc se počet zboží prodaného napřímo mezi lidmi zvyšuje. A s ním se zvedá i další a čím dál sofistikovanější vlna podvodníků. Musím říct, že ani já jsem si nebyl na začátku konverzace jistý, jestli se opravdu jedná o scam, a musel jsem si sám ověřovat, jak vypadají a fungují služby Balíkovny. A to jsem člověk finančně a digitálně poměrně zdatný.
Svůj případ jsem řešil s jedním z policejních vyšetřovatelů z Odboru hospodářské kriminality. Potvrdil mi, že internetových podvodníků je teď tolik, že strážci zákona nemají šanci to stíhat.
Podle jeho slov na nich pracují policisté z několika oddělení a hranice mezi offline a online se stírá, stejně jako se setřela hranice mezi kamennými a internetovými prodejci většiny zboží. „Je to přirozený vývoj. Kriminalita se přesouvá do kyberprostoru a musíme se přizpůsobovat," uvedl zmiňovaný policista.
Podvodníci zneužívají jména i vizuální identitu známých e-commerce společností a v napodobování se hodně zlepšují, což zvyšuje jejich důvěryhodnost.
„Je často velmi problematické rozeznat, zda zpráva opravdu nepochází od odesílatele, za kterého se vydává. Aktuálně očekáváme, že podobných případů bude přibývat s tím, jak lidé budou ve větší míře objednávat zboží přes e-shopy,“ prohlásil Matyáš Vitík, mluvčí České pošty, pod niž Balíkovna patří. „Evidujeme nižší desítky oznámení měsíčně. Jde však jen o upozornění, která nám lidé sami pošlou. Skutečné číslo bude mnohem vyšší.“
Balíkovna v tom pochopitelně není sama. Útočníci zneužívají i Zásilkovnu, Alzu, Bazoš či dopravce jako DPD a PPL. Na Sbazaru teď varují prodávající před zvýšeným množstvím pokusů o podvod, kteří využívají k oblafnutí zprávy přes WhatsApp. Princip ochrany je stejný: když prodáváte, není důvod kamkoli zadávat údaje o vaší platební kartě, přístupové údaje do bankovnictví nebo někde potvrzovat platbu. A je jedno, jak důvěryhodně se nakupující, zaslaný e-mail nebo otevřená webová stránka tváří.
Vyplatí se zůstat ostražitý, protože jen bůh ví, kolik už podvodníci takhle vysáli z účtů důvěřivých Čechů.
Jo, a nechcete někdo dětské lyžáky?
Výběr týdne
|
|
………….
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist