Nechcete někdo dětské lyžáky Nordica, velikost 28–29? Jedny prodávám. Přišla zima a synovi, nechápu proč, za ten rok zase vyrostla noha. Takže jsem koupil nové lyžáky a ty staré je třeba poslat k novému majiteli.
Nechci za ně moc, tři nebo čtyři stovky budou úplně stačit. Skoro si až člověk říká, jestli to stojí za tu námahu je čistit, stylizovat, fotit, popisovat, uploadovat a pak odpovídat zájemcům. Prostě opruz. Ale dobré čtyři stovky, to je dnes celý jeden oběd v Karlíně a také to je dobré pro cirkulární ekonomiku a pocit, že někdo další mohl levně přijít ke kvalitnímu zboží. Třeba v těch červených lyžácích vyroste nový Bank nebo Ledecká.
Takže jsem udělal inzerát na Facebook Marketplace a cink, hned po pěti minutách mi přišla zpráva. Hurá – tak to třeba nakonec nebude moc bolet!
No… bude.
Na druhé straně messengerového chatu byla paní Liliana, s níž konverzace běžela následovně:
Nultý red flag: Prakticky prázdný facebookový profil s minimálně prapodivnými (asi ukradenými) snímky jak z fotobanky.
Nechci slevu zadarmo: V analýze poctivosti zabodovala Alza či CZC, problémy mají Kaufland a Pilulka
Ona: Je toto zboží stále dostupné? Můžete poslat Balíkovnou? Zaplatím hned teď.
Já: Kam poslat?
Ona: Kašperské Hory.
🚩První red flag: Proč by si někdo nechával posílat lyžáky za pár korun z Prahy na Šumavu a tím to celé prodražit?
Já: Vy jste z Mariupolu a bydlíte v Kašperských Horách?
Mariupol měla „paní“ uvedený jako místo, odkud pochází. To by mi nepřišlo zase tak divné – sami jsme rok hostili dvě mladé rodiny z Krivého Rohu s malými dětmi. Třeba paní utekla před ruskými agresory s potomkem, který se nyní učí lyžovat. Jsou přece na Šumavě.
Ona: Ano. Utekli jsme před válkou.
Já: Kolik Balíkovna stojí? Nebude to moc drahé?
Ona: Všechno si zařídím sama, nebojte se, není to drahé. Budu potřebovat vaše jméno, telefonní číslo a e-mail.
Tohle sedí. Balíkovna opravdu od odesílatele potřebuje jméno, příjmení, telefon a e-mail. Jelikož jsem měl pochybnosti, poslal jsem jí v tuto chvíli jen e-mail, což jí „kupodivu“ stačilo.
Ona: Zkontrolujte si poštu.
Já: Hmm… jaký je váš e-mail?
Ona: liliana.sid@centrum.cz Všechno jsem zaplatila, všechny výdaje také, musíte jít dovnitř a získat peníze, vybrat banku zadat údaje, projít kontrolou a dostanete peníze.
Akorát že vůbec. 🚩 Druhý red flag: Takhle to samozřejmě nefunguje. To člověk, který je aspoň trošku digitálně zdatný a posílá/přijímá balíčky zboží, ví. Nebo aspoň tuší. Obávám se ovšem, že vedle toho velká část populace může tomuto triku snadno uvěřit.
Já: Vypadáte jako scam (anglický výraz pro podvod, který cílí primárně na získání finančních prostředků oběti – pozn. autora).
Ona: O čem to mluvíte? Nejsem podvodník, jsem obyčejná žena.
🚩Třetí red flag: Zajímavé, uprchlice z Mariupolu přesně ví, co je scam.
Já: Tak mi pošlete peníze na účet, a až přijdou, pošlu vám lyžáky přes Zásilkovnu nebo Balíkovnu sám.
Ona: !!
Já: Kdybyste nebyla scam a opravdu tak služba Balíkovny fungovala, proč by mi od nich přišel e-mail z prapodivné adresy na iCloudu a polovina tlačítek v těle e-mailu by nefungovala?
🚩Čtvrtý red flag: E-mail přišel z adresy notice_message266267@icloud.com, která se snaží vzbudit zdání oficiálnosti, ale Balíkovna by zjevně takovou adresu nepoužívala. Kus vizuální části e-mailu, byť věrně kopírovala web Balíkovny, byl v angličtině (zjevně z překladače) a prokliky nefungovaly.
Zato tam byl text: „Skvělá zpráva! Kupující úspěšně zakoupil vaši položku a ta byla rezervována k dodání. Pro potvrzení objednávky stačí kliknout na tlačítko níže. Budete přesměrováni na stránku dokončení objednávky.“ S velkou mírou opatrnosti jsem kliknul (jediné tlačítko, které fungovalo) a dostal se na adresu https://balikovnacz.odrer455.online/55604604619.
🚩Pátý red flag: Podoba webové adresy Balíkovny. Ta má své pravé webové stránky na adrese Balikovna.cz, což lze snadno ověřit vygooglováním. Půltý red flag je pak překlep ve slově „order“, tedy objednávka.
Ona: Všechno funguje.
Já: Stoprocentně.
🚩Šestý red flag: Zmíněná webová stránka odkazovala do zjevně falešné brány internetového bankovnictví. Tam už jsem se nevydal, protože je jasné, co by následovalo. Podvodníci by po mně chtěli vyplnit přístupové údaje k mému účtu a následně ho vyluxovat.
Já: Jak se jmenujete?
Tady už jsem plně přešel do módu „je to podvod, tak si s druhou stranou chvilku pohraju, než mě to přestane bavit“.
Ona: Pošle vám e-mail s technickou podporou. Sama balíková.
🚩Sedmý a 🚩osmý red flag: Na druhé straně už rezignovali na nějakou češtinu. Jelikož jsem nevyplňoval přístupové údaje k mému účtu, vyskočil na mě na webu falešný chatbot a začal mě hecovat.
„Chcete-li obdržet peníze, klikněte na Získat peníze, vyberte ze seznamu svou banku a postupujte podle pokynů. Před zadáním údajů se ujistěte, že jste neudělali žádnou chybu.“
Chyba by byla nějaké údaje zadávat, tak jsem stránku zavřel. Chat na Facebooku ale pokračoval.
Ona: Zadal jste údaje?
Já: Na jaké adrese bydlíte?
Ona: Lat: 49.1443 Lon: 13.5553
🚩Devátý red flag: To není adresa, ale souřadnice. Co je ta prostá žena z Mariopolu zač?
Já: Vy bydlíte na policejní stanici?
Ona: ?
Já: Je opravdu těžké věřit, že se nejedná o scam. Pošlete mi svoji fotku z Kašperských Hor, abych vám uvěřil :-)
Ona: Jsem v práci, nemůžu.
Já: Psát můžete, ale poslat fotku z mobilu ne?
Ona: Sedím u počítače.
Tady už mě to přestalo bavit a šel jsem dělat něco pořádného.
Na začátku zimy a v období Vánoc se počet zboží prodaného napřímo mezi lidmi zvyšuje. A s ním se zvedá i další a čím dál sofistikovanější vlna podvodníků. Musím říct, že ani já jsem si nebyl na začátku konverzace jistý, jestli se opravdu jedná o scam, a musel jsem si sám ověřovat, jak vypadají a fungují služby Balíkovny. A to jsem člověk finančně a digitálně poměrně zdatný.
Svůj případ jsem řešil s jedním z policejních vyšetřovatelů z Odboru hospodářské kriminality. Potvrdil mi, že internetových podvodníků je teď tolik, že strážci zákona nemají šanci to stíhat.
Podle jeho slov na nich pracují policisté z několika oddělení a hranice mezi offline a online se stírá, stejně jako se setřela hranice mezi kamennými a internetovými prodejci většiny zboží. „Je to přirozený vývoj. Kriminalita se přesouvá do kyberprostoru a musíme se přizpůsobovat," uvedl zmiňovaný policista.
Podvodníci zneužívají jména i vizuální identitu známých e-commerce společností a v napodobování se hodně zlepšují, což zvyšuje jejich důvěryhodnost.
„Je často velmi problematické rozeznat, zda zpráva opravdu nepochází od odesílatele, za kterého se vydává. Aktuálně očekáváme, že podobných případů bude přibývat s tím, jak lidé budou ve větší míře objednávat zboží přes e-shopy,“ prohlásil Matyáš Vitík, mluvčí České pošty, pod niž Balíkovna patří. „Evidujeme nižší desítky oznámení měsíčně. Jde však jen o upozornění, která nám lidé sami pošlou. Skutečné číslo bude mnohem vyšší.“
Balíkovna v tom pochopitelně není sama. Útočníci zneužívají i Zásilkovnu, Alzu, Bazoš či dopravce jako DPD a PPL. Na Sbazaru teď varují prodávající před zvýšeným množstvím pokusů o podvod, kteří využívají k oblafnutí zprávy přes WhatsApp. Princip ochrany je stejný: když prodáváte, není důvod kamkoli zadávat údaje o vaší platební kartě, přístupové údaje do bankovnictví nebo někde potvrzovat platbu. A je jedno, jak důvěryhodně se nakupující, zaslaný e-mail nebo otevřená webová stránka tváří.
Vyplatí se zůstat ostražitý, protože jen bůh ví, kolik už podvodníci takhle vysáli z účtů důvěřivých Čechů.
Jo, a nechcete někdo dětské lyžáky?
Výběr týdne
|
|
………….
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist