Na sociální síti LinkedIn se rozběhla vášnivá diskuse mezi dvěma mladými podnikateli, kteří stojí za výraznými značkami v českém obuvnickém byznysu. Peter Hajduček, zakladatel Footshopu, versus Václav Staněk, který stojí za značkami Vasky a Botas.

Jejich internetovová rozmíška se rozhořela pod příspěvkem o posprejované výloze vlajkového obchodu Footshop na pražské Nekázance. Neznámý vandal na ni napsal: „Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!“

Footshop, od loňska kótovaný na pražské burze, prodává speciální designové tenisky nejznámějších zahraničních společností typu Nike či Adidas, často jejich těžko dostupné limitované řady. Staněk je na straně výrobců, od 18 let buduje ve Zlíně značku Vasky, jichž prodává přes 200 tisíc párů ročně, a loni koupil také zkrachovalý Botas.

Na LinkedInu se Staněk pod fotkou posprejované výlohy rozepsal o tom, proč Footshop neprodává i nějaké české tenisky: „Mají na trhu skvělé postavení, mladí je následují. Je tady spoustu skvělých českých značek, které mohou prodávat. Proč nehledají cesty tady u nás? Proč něco nevytváří a jen přeprodávají? Není už čas tvořit hodnoty?“

Netrvalo dlouho a Hajduček na Staňkova slova reagoval v tom smyslu, že by rád se svými zákazníky podpořil lokální výrobu, ale nežije v minulosti ani v nostalgii. „Milý úsměv a stavění na Baťově odkazu nestačí. Přestaňte žít v nostalgii a začněte skutečně tvořit a inovovat,“ napsal Hajduček. 

 

V příspěvku připomněl, že se Footshopu daří do prodeje českým zákazníkům přinášet limitované série tenisek. „Vynaložili jsme roky extrémního úsilí, abychom do tohoto regionu přitáhli kolekce jako Adidas x Pharrell Williams či Nike x Travis Scott… Zjevně netušíš, jak významný úspěch regionu to je, co znamená jen přeprodávat' tyto kolekce,“ dodal Hajduček s tím, že není daleko od lokální výroby. „Pracujeme na několika projektech.“ 

Footshop loni podle předběžných výsledků dosáhl tržeb 1,07 miliardy korun, na letošek má naplánovaných až 1,2 miliardy při ziskovosti okolo 80 milionů, měřeno přes EBITDA (zisk před daněmi a odpisy). Na pražské burze cenných papírů se však jeho akciím moc nedaří – z loňského maxima okolo 107 korun spadly téměř na polovinu, nyní se obchodují za 65 korun. Tedy spíše neobchodují, zájem o Footshop je mezi investory minimální.

Staněk, který je momentálně na dovolené, HN řekl, že neví, jestli bude v internetové výměně názorů pokračovat. „Mohla by to být nekončící diskuse. A jelikož Peterův příspěvek nekončil otázkou, tak to beru tak, že se nemusím vyjadřovat.“

Ohledně zmíněných inovací připomněl, že momentálně zřejmě nejprodávanějšími teniskami na Footshopu jsou Adidas Samba, což jsou klasické sálovky, poprvé vyrobené v roce 1949. „Jsou strašně podobné botaskám. Mluví o inovativnosti, ale nejvíce prodávají zrovna to, co někdo vnutil mladým na sítích,“ řekl Staněk. „Beru to tak, že se s Peterem zatím máme rádi.“

„Vašek zbytečně komentuje, co nemusí. Je super ze vyrábějí lokálně, zachránili značku Botas, ale stačí to? Ve Footshop máme rádi kreativu, příběhy,“ doplnil později své vyjádření Hajduček. 

Pod příspěvkem se také rozběhla debata, že posprejovaná výloha nemusí být činem vandala, ale součástí marketingové akce samotného Footshopu. „Inspiroval nás váš pohled, že v tom vidíte street art či jiné formy umění, což je nám samozřejmě blízké, a tak se ptáme: Máte nějaké tipy, kdo by to mohl být?“ napsala firma na svém profilu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.