Problémy RegioJetu po středeční nehodě v Pardubicích se stupňují. Při srážce nočního expresu a nákladního vlaku zemřely čtyři ženy, které cestovaly v prvním vagonu. Přestože nehoda proběhla v nižší rychlosti, než se původně předpokládalo, první vagon byl nárazem zcela zdeformovaný.
Vedení firmy v pátek odpoledne podle informací HN rozhodlo o kompletním odstavení všech vozů stejného typu. „Dnes je všechny stahujeme. U nás už nikdy nevyjedou,“ řekl HN majitel RegioJetu Radim Jančura.
Jde o nejstarší lehátkové vozy RegioJetu – produkci rakouské firmy Jenbacher Werke z doby kolem roku 1980. U RegioJetu byly v provozu od roku 2013, po nehodě v Pardubicích jich má firma ještě 13. Kvůli výpadku vagonů zřejmě firma omezí provoz nočních vlaků, což citelně ovlivní i její hospodaření.
Už v pátek ráno HN zaslal jeden ze čtenářů snímky dalších vozů stejného typu, které zřetelně poznamenala koroze. Snímky zachycují postižená místa v úrovni rámu vozu, a dokonce i zrezivělé díry. Vozy přitom RegioJet dál provozoval.
První vagon soupravy při nehodě doslova praskl. Přední část se při pohledu shora ohnula zhruba o 150 stupňů. Právě tady umírali lidé. Mluvčí RegioJetu ve 22:00 rozeslala novinářům vyjádření, ve kterém příčinnou souvislost mezi zlomením rámu vozu a oběťmi na životech potvrdila.
Podobnou deformaci už přitom bylo možné u vagonu stejného typu pozorovat i při starší nehodě v Rakousku. V dubnu 2018 v Salcburku najela posunovací lokomotiva na stojící soupravu vagonů příliš prudce – a zatímco ostatní zůstaly víceméně nepoškozené, právě stejný vůz řady Bcmz se doslova zlomil. Mnohem méně, ale ve stejném místě, kde se zlomila střecha i při nehodě v Pardubicích.
Ve stejném místě, byť mnohem méně, praskl v Pardubicích i další vagon stejného typu. Přitom byl řazený o několik pozic dál od lokomotivy – i vozy před ním takto poškozené nebyly.
Podle informací HN se během současného vyšetřování zjistilo, že u těchto vagonů došlo k zesílení rámu. Ale jen ve střední části – a zesílení končí právě v místech, kde oba vagony praskly. Vliv na následky mohla mít i postupující koroze, byť u vozu z nehody v Pardubicích nebyla podle zdroje HN v rámu nějak zásadní.
Ojetiny z produkce vagonky v Jenbachu ze stejného období si před zhruba deseti lety pořídily i České dráhy – ale rekonstruovaly je. „S korozí měly skutečně problém. Pamatuju si, že některé kusy byly po odstrojení v hrozném stavu. Ani jsme je proto neopravovali, ale jen použili na náhradní díly,“ řekl HN pod podmínkou anonymity jeden z manažerů ČD.
Drážní úřad v první reakci avizoval, že provede u RegioJetu kontrolu. „Ty fotky (koroze) působí opravdu špatně. Dohodli jsme se dnes, že uděláme státní dozor během příštího týdne,“ řekl HN ředitel úřadu Jiří Kolář.
Proč se na to nepřišlo dřív? „Bohužel nemůžeme neustále kontrolovat všechny vagony všech dopravců. Ale tohle je důležité,“ uvedl Kolář. „Zároveň nás bude zajímat soulad vagonů se schváleným typem,“ dodal. Tím zjevně naráží na případné improvizované úpravy vagonů, ke kterým může docházet.
Většina vagonů, které RegioJet provozuje, předtím jezdila u různých národních dopravců v západní Evropě. Původně rakouským vozům RegioJet následně ponechal tamní registraci.
„Z hlediska naší pravomoci ta rakouská registrace podle mě není problém, podstatné je, že jsou provozované na českém území,“ sdělil HN Kolář.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist