Německá automobilka Volkswagen (VW) ve středu oznámila, že zvažuje uzavření závodu své luxusní značky Audi v Bruselu. Důvodem je prudký pokles poptávky po drahých elektromobilech, které se zde vyrábějí. Šlo by přitom o dlouho nevídaný krok, Volkswagen neuzavřel žádný závod téměř čtyři desetiletí, upozornila agentura Reuters.

Audi uvedlo, že Volkswagen zvažuje, že předčasně ukončí výrobu modelů Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron, tedy jediných modelů, které se nyní v bruselské továrně vyrábí. Jeden ze zdrojů oborového serveru Europe Automotive News uvedl, že by k tomu mělo dojít v příštím roce. Výroba modelu Q8 e-tron přitom začala teprve v roce 2018.

Luxusní značka nyní zahájí restrukturalizaci závodu a bude hledat alternativní využití pro jeho budoucnost. Může se však stát, že závod o třech tisících zaměstnancích bude nakonec uzavřen. Loni vyrobil padesát tisíc vozů. VW v prohlášení uvedl, že náklady na hledání alternativního využití bruselského závodu nebo jeho uzavření, stejně jako další neplánované výdaje, budou mít v letošním roce dopad v celkové výši až 2,6 miliardy eur (66 miliard korun).

O tom, že je závod Audi v Bruselu ohrožený, se zmínil i Jaroslav Povšík, předseda odborů ve Škodě Auto, v posledním vydání týdeníku Škodovácký odborář. V něm také hovořil o tom, že Volkswagen bude muset výrazně zeštíhlit. „Hovoří se až o čtyřiceti procentech celkového počtu zaměstnanců, a to ne prostřednictvím vyčlenění, jak by se mohl někdo domnívat, ale zejména technologicky – nástupem umělé inteligence, robotizace a dalších nových směrů organizace práce,“ popisuje Povšík, aniž by ale uvedl termín, dokdy by měli tito zaměstnanci z Volkswagenu odejít.

„Dokonce i Audi má vážné problémy a nechce se věřit, že také vysoce prémiový segment Porsche Holding na tom není nejlépe,“ poznamenává Povšík, který je zároveň členem dozorčí rady Škody Auto.

Volkswagen naposledy uzavřel svůj závod v Pensylvánii, a to v roce 1988. Reuters také upozornil, že poslední šéf značky VW, který hrozil uzavřením závodu v Evropě, odstoupil několik měsíců poté, co tak učinil.

Bruselský závod měl letos v únoru problémy s nedostatkem součástek, byl proto na dva týdny uzavřen. Uzavření závodu přispělo k propadu dodávek Audi v prvním letošním půlroce. V prvním čtvrtletí Audi dodalo zákazníkům 396 tisíc aut, tedy meziročně o 4,5 procenta aut méně. Druhé čtvrtletí bylo v meziročním porovnání pro automobilku z německého Ingolstadtu ještě horší, odbyt jí klesl o 11,2 procenta na necelých 442 tisíc aut.

Koncernu VW dělá letos problémy především slabá poptávka po elektrických vozech. V Evropě i na domácím německém trhu mu v registracích elektrických aut utíká americká Tesla. Do Evropy se navíc čím dál víc tlačí čínské automobilky se svými levnými elektromobily. O ty z dílny VW pak není dostatečný zájem. Jen v Evropě koncernu letos za druhý kvartál letošního roku klesly dodávky elektroaut meziročně o 7,7 procenta na 109,7 tisíce vozů.

Vedle toho se VW dlouhé roky potýká s problémy ve vývoji softwaru. Ty má na svědomí prodlení v dceřiné firmě Cariad, která má na starosti IT i vývoj autonomního řízení pro všechny koncernové značky. To například zpozdilo uvedení elektrického vozu Audi Q6 e-tron na trh zhruba o dva roky, automobilka ho představila teprve letos na jaře. Audi dokonce začátkem tohoto roku varovalo, že prodej jeho aut letos klesne, protože pracuje na zavádění nových modelů a zároveň snižuje náklady.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist