Německá automobilka Volkswagen (VW) ve středu oznámila, že zvažuje uzavření závodu své luxusní značky Audi v Bruselu. Důvodem je prudký pokles poptávky po drahých elektromobilech, které se zde vyrábějí. Šlo by přitom o dlouho nevídaný krok, Volkswagen neuzavřel žádný závod téměř čtyři desetiletí, upozornila agentura Reuters.
Audi uvedlo, že Volkswagen zvažuje, že předčasně ukončí výrobu modelů Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron, tedy jediných modelů, které se nyní v bruselské továrně vyrábí. Jeden ze zdrojů oborového serveru Europe Automotive News uvedl, že by k tomu mělo dojít v příštím roce. Výroba modelu Q8 e-tron přitom začala teprve v roce 2018.
Luxusní značka nyní zahájí restrukturalizaci závodu a bude hledat alternativní využití pro jeho budoucnost. Může se však stát, že závod o třech tisících zaměstnancích bude nakonec uzavřen. Loni vyrobil padesát tisíc vozů. VW v prohlášení uvedl, že náklady na hledání alternativního využití bruselského závodu nebo jeho uzavření, stejně jako další neplánované výdaje, budou mít v letošním roce dopad v celkové výši až 2,6 miliardy eur (66 miliard korun).
Ve Volkswagenu to vře. Chystá se rozsáhlé propouštění zaměstnanců napříč koncernem
O tom, že je závod Audi v Bruselu ohrožený, se zmínil i Jaroslav Povšík, předseda odborů ve Škodě Auto, v posledním vydání týdeníku Škodovácký odborář. V něm také hovořil o tom, že Volkswagen bude muset výrazně zeštíhlit. „Hovoří se až o čtyřiceti procentech celkového počtu zaměstnanců, a to ne prostřednictvím vyčlenění, jak by se mohl někdo domnívat, ale zejména technologicky – nástupem umělé inteligence, robotizace a dalších nových směrů organizace práce,“ popisuje Povšík, aniž by ale uvedl termín, dokdy by měli tito zaměstnanci z Volkswagenu odejít.
„Dokonce i Audi má vážné problémy a nechce se věřit, že také vysoce prémiový segment Porsche Holding na tom není nejlépe,“ poznamenává Povšík, který je zároveň členem dozorčí rady Škody Auto.
Volkswagen naposledy uzavřel svůj závod v Pensylvánii, a to v roce 1988. Reuters také upozornil, že poslední šéf značky VW, který hrozil uzavřením závodu v Evropě, odstoupil několik měsíců poté, co tak učinil.
Bruselský závod měl letos v únoru problémy s nedostatkem součástek, byl proto na dva týdny uzavřen. Uzavření závodu přispělo k propadu dodávek Audi v prvním letošním půlroce. V prvním čtvrtletí Audi dodalo zákazníkům 396 tisíc aut, tedy meziročně o 4,5 procenta aut méně. Druhé čtvrtletí bylo v meziročním porovnání pro automobilku z německého Ingolstadtu ještě horší, odbyt jí klesl o 11,2 procenta na necelých 442 tisíc aut.
Koncernu VW dělá letos problémy především slabá poptávka po elektrických vozech. V Evropě i na domácím německém trhu mu v registracích elektrických aut utíká americká Tesla. Do Evropy se navíc čím dál víc tlačí čínské automobilky se svými levnými elektromobily. O ty z dílny VW pak není dostatečný zájem. Jen v Evropě koncernu letos za druhý kvartál letošního roku klesly dodávky elektroaut meziročně o 7,7 procenta na 109,7 tisíce vozů.
Vedle toho se VW dlouhé roky potýká s problémy ve vývoji softwaru. Ty má na svědomí prodlení v dceřiné firmě Cariad, která má na starosti IT i vývoj autonomního řízení pro všechny koncernové značky. To například zpozdilo uvedení elektrického vozu Audi Q6 e-tron na trh zhruba o dva roky, automobilka ho představila teprve letos na jaře. Audi dokonce začátkem tohoto roku varovalo, že prodej jeho aut letos klesne, protože pracuje na zavádění nových modelů a zároveň snižuje náklady.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist