Vykreslovat v dnešní době černé scénáře budoucnosti českého automobilového průmyslu se na první pohled může zdát postavené na hlavu. Tuzemští výrobci letos v prvním pololetí překonali historický rekord: z linek sjelo přes 774 tisíc nových vozů. Větší produkci za první pololetí roku ještě automobilky nezažily.
Pod blyštivým povrchem aktuálních statistik klíčového segmentu českého průmyslu se ale nabízí podstatně méně příjemný pohled. Mnoho dodavatelů pro koncové výrobce se potýká se ztrátou konkurenceschopnosti, která je důsledkem evropského tažení za záchranu klimatu. Kvůli prudce rostoucím nákladům jsou v ohrožení jejich kontrakty na příštích několik let. A především, drtivá většina aut vyrobených v Česku – konkrétně 92 procent – stále jezdí na benzin nebo naftu. Už za deset let ale kompletní produkce, tedy alespoň ta určená pro evropský trh, bude muset být poháněna baterií.
Co se dočtete dál
- Jaká rizika ohrožují český automotive.
- Kteří dodavatelé automobilek jsou v ohrožení.
- Jak se dodavatelé adaptují na elektromobilitu.
- Jaká bude budoucnost českého automobilového průmyslu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.