Společnost Danone a její značka Nutricia pořádají v úterý 12. listopadu tiskovou konferenci na téma důležitost výživy onkologických pacientů a prevence podvýživy. Budou představeny výsledky lokální studie.
Na tiskové konferenci vystoupí doc. MUDr. Milan Vošmik, Ph.D., zástupce Onkologické společnosti a Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA., garantka studie.
Ročně v České republice přibude 87 tisíc pacientů s rakovinou, přičemž nejčastěji se vyskytují případy nádoru tlustého střeva a konečníku, plic, prostaty a prsu. Velký vliv na průběh onemocnění a léčby má přitom nutričně bohatá výživa, která hraje klíčovou roli při prevenci podvýživy a zlepšení tolerance léčby.
„Podvýživa a neplánovaná ztráta hmotnosti jsou častým průvodním jevem onkologických onemocnění. Udržení správné výživy může významně zlepšit toleranci léčby, snížit riziko komplikací a zlepšit kvalitu života pacientů.“ říká Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA.
Jedním z příznaků rakoviny může být rychlé neplánované hubnutí. Podvýživa může být také vážným průvodním jevem rakoviny a nesmíme ji podceňovat. Malnutricí čili podvýživou, trpí u některých diagnóz téměř 50 % pacientů v pokročilém stádiu onemocnění. Protože ztráta hmotnosti může negativně ovlivnit pacientovu schopnost tolerovat onkologickou léčbu, přístup pacienta k nutričně bohaté výživě je klíčový. Především úbytek svalové hmoty má vliv na vyšší toxicitu a nežádoucí účinky léčby, vyšší pravděpodobnost potřeby snížit nebo upravovat terapeutickou dávku nebo dokonce předčasně léčbu ukončit. Odborníci se shodují, že podvýživa má negativní vliv na léčbu a průběh onemocnění a až 20 procent pacientů s rakovinou umírá právě na podvýživu a ne na onkologické onemocnění.
Společnost Danone se svojí značkou Nutricia ve spolupráci s lékaři v nutričních ambulancích a ambulantními onkology realizovala v roce 2023 v České republice a na Slovensku studii s 776 pacienty podstupujícími aktivní onkologickou léčbu. Pacienti po dobu 3 měsíců při léčbě a běžné stravě zároveň přijímali denně 2 lahvičky vysokoenergetické enterální výživy s vysokým obsahem bílkovin, vitamínu D a omega 3 mastných kyselin.
Výsledky studie prokázaly stabilizaci hmotnosti pacientů, resp. hmotnost u pacientů vzrostla v průměru o 1 kg. Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA., která byla garantkou studie, vysvětluje: „Součástí studie byly také testy, které zkoumaly zlepšení fyzické zdatnosti pacientů. Měřili jsme například sílu stisku nedominantní ruky pomocí dynamometru nebo jsme pacienty testovali opakovaným vstáváním a sedáním na židli po dobu 30 vteřin. V obou případech došlo k signifikantnímu zlepšení fyzické výkonnosti. Po 3 měsících o 20 procent více pacientů uvedlo, že by zvládli dvacetiminutovou procházku, a naopak o 41 procent méně z nich pociťovalo v uplynulém týdnu slabost.“
„Naše vysokoproteinová výživa pomáhá zajistit dostatečný příjem živin. Správně živený pacient lépe zvládá léčbu a významně se u něj snižuje riziko nežádoucích komplikací. Komplexní složení našich produktů zmírňuje riziko ztráty hmotnosti. Produkty speciálně vyvinuté pro onkologické pacienty jsou k dispozici v kompaktní formě 125 ml a lze je předepsat lékařem. Naším cílem je pozvednout celkový stav pacientů, zvýšit jejich vitalitu a zlepšit kvalitu života,“ dodává Michaela Bešťáková, senior produktová manažerka pro enterální výživu pro dospělé v Danone.
O společnosti:
Danone je přední světová potravinářská společnost působící ve třech oblastech zaměřených na zdraví: čerstvé mléčné a rostlinné výrobky, balené vody a speciální výživa pro děti i dospělé. V současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě a jejím dlouholetým posláním je přinášet zdraví co největšímu počtu lidí prostřednictvím potravin.
Cílem Danone je inspirovat lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu stravování a dodržování pitného režimu. Zároveň se zavázala dosáhnout měřitelných nutričních, sociálních a společenských vlivů a dosahovat pozitivního vlivu na životní prostředí. Společnost Danone postavila svoji strategii na obnovení růstu, konkurenceschopnosti a vytváření hodnot z dlouhodobého hlediska. Do roku 2025 se chce stát jednou z prvních nadnárodních společností, které získaly certifikaci B Corp™.
S více než 100 000 zaměstnanci po celém světě a prodanými produkty na více než 120 trzích společnost vygenerovala v roce 2021 tržby ve výšce 24,2 miliardy EUR. V současnosti portfolio Danone zahrnuje přední mezinárodní značky (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, atd.). Na českém a slovenském trhu nabízí značky mléčných a rostlinných produktů jako např. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, Alpro, ale i výrobky dětské výživy Nutrilon a Hami a přípravky klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutridrink, Forticare, Cubitan, Nutrison, Neocate a další.
Danone je součástí evropské akciové burzy Euronext Paris a zároveň je součástí amerického finančního trhu OTCQX prostřednictvím programu ADR (American Depositary Receipt). Je součástí akcií předních indexů udržitelnosti včetně indexů spravovaných společnostmi Vigeo Eiris a Sustainalytics a také Ethibel Sustainability index, indexu MSCI ESG, série indexů FTSE4Good, indexu genderové rovnosti Bloomberg a indexu přístupu k výživě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist