Společnost Danone a její značka Nutricia pořádají v úterý 12. listopadu tiskovou konferenci na téma důležitost výživy onkologických pacientů a prevence podvýživy. Budou představeny výsledky lokální studie.

Na tiskové konferenci vystoupí doc. MUDr. Milan Vošmik, Ph.D., zástupce Onkologické společnosti a Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA., garantka studie.

Ročně v České republice přibude 87 tisíc pacientů s rakovinou, přičemž nejčastěji se vyskytují případy nádoru tlustého střeva a konečníku, plic, prostaty a prsu. Velký vliv na průběh onemocnění a léčby má přitom nutričně bohatá výživa, která hraje klíčovou roli při prevenci podvýživy a zlepšení tolerance léčby. 

„Podvýživa a neplánovaná ztráta hmotnosti jsou častým průvodním jevem onkologických onemocnění. Udržení správné výživy může významně zlepšit toleranci léčby, snížit riziko komplikací a zlepšit kvalitu života pacientů.“ říká Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA.

Jedním z příznaků rakoviny může být rychlé neplánované hubnutí. Podvýživa může být také vážným průvodním jevem rakoviny a nesmíme ji podceňovat. Malnutricí čili podvýživou, trpí u některých diagnóz téměř 50 % pacientů v pokročilém stádiu onemocnění. Protože ztráta hmotnosti může negativně ovlivnit pacientovu schopnost tolerovat onkologickou léčbu, přístup pacienta k nutričně bohaté výživě je klíčový. Především úbytek svalové hmoty má vliv na vyšší toxicitu a nežádoucí účinky léčby, vyšší pravděpodobnost potřeby snížit nebo upravovat terapeutickou dávku nebo dokonce předčasně léčbu ukončit. Odborníci se shodují, že podvýživa má negativní vliv na léčbu a průběh onemocnění a až 20 procent pacientů s rakovinou umírá právě na podvýživu a ne na onkologické onemocnění. 

Společnost Danone se svojí značkou Nutricia ve spolupráci s lékaři v nutričních ambulancích a ambulantními onkology realizovala v roce 2023 v České republice a na Slovensku studii s 776 pacienty podstupujícími aktivní onkologickou léčbu. Pacienti po dobu 3 měsíců při léčbě a běžné stravě zároveň přijímali denně 2 lahvičky vysokoenergetické enterální výživy s vysokým obsahem bílkovin, vitamínu D a omega 3 mastných kyselin. 

Výsledky studie prokázaly stabilizaci hmotnosti pacientů, resp. hmotnost u pacientů vzrostla v průměru o 1 kg. Mgr. et MUDr. Petra Beran Holečková, Ph.D., MBA., která byla garantkou studie, vysvětluje: „Součástí studie byly také testy, které zkoumaly zlepšení fyzické zdatnosti pacientů. Měřili jsme například sílu stisku nedominantní ruky pomocí dynamometru nebo jsme pacienty testovali opakovaným vstáváním a sedáním na židli po dobu 30 vteřin. V obou případech došlo k signifikantnímu zlepšení fyzické výkonnosti. Po 3 měsících o 20 procent více pacientů uvedlo, že by zvládli dvacetiminutovou procházku, a naopak o 41 procent méně z nich pociťovalo v uplynulém týdnu slabost.“

„Naše vysokoproteinová výživa pomáhá zajistit dostatečný příjem živin. Správně živený pacient lépe zvládá léčbu a významně se u něj snižuje riziko nežádoucích komplikací. Komplexní složení našich produktů zmírňuje riziko ztráty hmotnosti. Produkty speciálně vyvinuté pro onkologické pacienty jsou k dispozici v kompaktní formě 125 ml a lze je předepsat lékařem. Naším cílem je pozvednout celkový stav pacientů, zvýšit jejich vitalitu a zlepšit kvalitu života,“ dodává Michaela Bešťáková, senior produktová manažerka pro enterální výživu pro dospělé v Danone.

O společnosti:

Danone je přední světová potravinářská společnost působící ve třech oblastech zaměřených na zdraví: čerstvé mléčné a rostlinné výrobky, balené vody a speciální výživa pro děti i dospělé. V současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě a jejím dlouholetým posláním je přinášet zdraví co největšímu počtu lidí prostřednictvím potravin. 

Cílem Danone je inspirovat lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu stravování a dodržování pitného režimu. Zároveň se zavázala dosáhnout měřitelných nutričních, sociálních a společenských vlivů a dosahovat pozitivního vlivu na životní prostředí. Společnost Danone postavila svoji strategii na obnovení růstu, konkurenceschopnosti a vytváření hodnot z dlouhodobého hlediska. Do roku 2025 se chce stát jednou z prvních nadnárodních společností, které získaly certifikaci B Corp™.

S více než 100 000 zaměstnanci po celém světě a prodanými produkty na více než 120 trzích společnost vygenerovala v roce 2021 tržby ve výšce 24,2 miliardy EUR. V současnosti portfolio Danone zahrnuje přední mezinárodní značky (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, atd.). Na českém a slovenském trhu nabízí značky mléčných a rostlinných produktů jako např. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, Alpro, ale i výrobky dětské výživy Nutrilon a Hami a přípravky klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutridrink, Forticare, Cubitan, Nutrison, Neocate a další. 

Danone je součástí evropské akciové burzy Euronext Paris a zároveň je součástí amerického finančního trhu OTCQX prostřednictvím programu ADR (American Depositary Receipt). Je součástí akcií předních indexů udržitelnosti včetně indexů spravovaných společnostmi Vigeo Eiris a Sustainalytics a také Ethibel Sustainability index, indexu MSCI ESG, série indexů FTSE4Good, indexu genderové rovnosti Bloomberg a indexu přístupu k výživě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist