Nikdy v historii Volkswagenu nejednalo vedení této firmy s odboráři o budoucnosti největší evropské automobilky tak dlouho a tvrdě jako tento týden. Zástupci managementu na jedné straně a podnikové odborové rady a odborového svazu IG Metall na straně druhé strávili v jednom z hannoverských hotelů za jednacím stolem celkem více než 70 hodin. Včetně úmorného ponocování, aby v pátek odpoledne dospěli ke kompromisní dohodě.

Jejím výsledkem jsou zatím nákladové úspory ve výši čtyř miliard eur, což je mnohem méně, než si představovalo vedení. To chtělo v následujících dvou letech uspořit až 17 miliard eur a bylo připraveno (se souhlasem a podporou vlastnických rodin Porsche–Piëch) zavřít až tři výrobní továrny v Německu. To ale byla pro odbory nepřekročitelná „červená čára“.

Koncernový management i odboráři splnili své předsevzetí dospět ke vzájemně přijatelnému kompromisu ještě před Vánoci. „Usilovali jsme o to, aby zaměstnanci netrávili tyto svátky ve strachu a nejistotě,“ prohlásila předsedkyně podnikové odborové rady Daniela Cavallová. Německu tak po Novém roce nehrozí další rozsáhlé stávky odborářů. Po této stránce by měl být v zemi, kde se v druhé polovině února mají konat předčasné parlamentní volby, celkem klid.

Nejspornější body se až do čtvrtka podle zasvěcených zdrojů týkaly cílů, které si vedení VW vytklo v úsporách nákladů. Těch nebude pod tlakem odborářů dosaženo. Tvrdou linii vůči nim podle zasvěcených zdrojů v koncernovém představenstvu zastávají finanční ředitel VW Arno Antlitz a Manfred Döss, odpovídající za právní záležitosti.

Všechny továrny VW v Německu mají být zachovány, ale nemusí to být zase tak jednoznačné. Odboráři z východních spolkových zemí podle listu Frankfurter Allgemeine Zeitung podezřívají vedení koncernu, že „nadržuje“ a více chrání pracovní místa v západoněmeckém Dolním Sasku, jehož zemská vláda drží ve Volkswagenu pětinu hlasovacích práv.

Odboráři částečně ustoupili v případě „skleněné manufaktury“ v saských Drážďanech, kde se nyní vyrábí elektrický model ID.3. Ta si bude muset najít jinou výrobní náplň.

Ve východoněmeckém Sasku je další továrna, na které bude koncern šetřit. Část výroby ve Zwickau by měl převzít hlavní závod v dolnosaském Wolfsburgu, jemuž ale současně hrozí, že od roku 2027 přijde o velice populární model Golf. Jeho výroba se možná přemístí do Mexika.

Vyhráno nemá továrna v dolnosaském Osnabrücku (modely T-Roc Cabriolet, Porsche Cayman a Porsche Boxster), pro kterou by se měl najít nový investor.

V pohodě by měla současnou koncernovou krizi (hlavně kmenové značky VW) přežít továrna v dolnosaském Emdenu (dosud modely ID.4, ID.7, Tourer), jež může nadále počítat s vysokým objemem výroby SUV. V Emdenu se také nachází třetí největší překladiště aut v Evropě. Odtud se exportují četné značky koncernu Volkswagen.

Pro zhruba 130 tisíc zaměstnanců v Německu je důležité, že podle dohody mají svá místa jistá do konce roku 2030. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 tisíc pracovních míst. Podle oblastního vyjednavače IG Metall pro Dolní Sasko Thorstena Grögera se tak stane například po odchodech zaměstnanců do důchodu.

Podle výroční zprávy Volkswagenu na konci loňského roku v Německu pro značku pracovalo zhruba 300 tisíc lidí.

Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist