Česko začne chystat nové dálnice, které doteď nebyly nikde v mapách. Dohromady má jít o stovky kilometrů, které mají ve 30. letech navázat na dokončovanou základní síť. Devět chystaných projektů HN popsaly jako první už minulý týden.

Mezitím projekt schválila ministerská komise a ŘSD poprvé poskytlo některým novinářům i přesnější mapy koridorů. Dá se předpokládat, že výsledné trasy se mohou ještě podstatně lišit. Příprava map v měřítku 1 : 10 000 má teprve začít.

Nová koncepce vychází z aktuálního stavu silniční dopravy v Česku. Původní dálniční síť s kořeny v 60. letech je výrazně pragocentrická. V realitě 21. století a stále narůstajícího počtu aut to vede k nejhustší dopravě kolem metropole a častým kolonám.

„Studie je zpracována proto, aby došlo k lepšímu propojení krajských měst a snížení dopravního zatížení uzlů velkých aglomerací Prahy a Brna,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Vzniknout mají především tři nové dálnice: Středočeský okruh, označený jako D99, který má tvořit vnější prstenec kolem stále jen zpola dokončeného Pražského okruhu, tedy D0. Má jít zhruba po trase Hořovice – Nový Knín – Benešov – Sázava – Český Brod – Lysá nad Labem – Mělník – Velvary – Stochov. Spojka dálnic D6 a D5 má vést blíž ku Praze v ose Unhošť–Beroun.

Druhá velká dálnice má vzniknout od Plzně přes Písek až k D1 u Jihlavy, zhruba v trase stávající silnice I/20. To by měla být jednou D20.

Třetí potom odbočí z D1 před Brnem a přes Kuřim povede do Prostějova.

Mapa uvažovaných nových dálnic v Čechách a na Moravě. Projekt, který předložilo ŘSD ke schválení ministerstvu.
Mapa uvažovaných nových dálnic v Čechách a na Moravě. Projekt, který předložilo ŘSD ke schválení ministerstvu.
Foto: ŘSD

Součástí plánu jsou i třípruhové silnice: od Stodu do Plzně, z Prahy do Neratovic, od Turnova po Jičín a od Brna po Moravskou Třebovou.

Plány se ještě budou měnit, což ukazuje i podoba samotné studie. „Třeba v té mapě zatím chybí třípruhový úsek Písek – České Budějovice, silnice I/73 (Brno – Moravská Třebová) je nakonec celá ve čtyřpruhu,“ řekl HN šéf ŘSD Radek Mátl. 

Krom toho se ve studii objevuje ještě požadavek na další trasy, které v mapě ani nejsou: spojku stávající dálnice D1 a D2 od Holubic po Chrlice a novou dálnici D37/38 od Jihlavy do prostoru Chlumce nad Cidlinou a Pardubic. A k tomu jsou ve stejné fázi příprav i třípruhové silnice I/16 od Mladé Boleslavi po Jičín a I/81 od Hradce Králové po Vamberk.

Studie se připravovala už od loňska a silničáři ji projednávali i s kraji.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist