Česko začne chystat nové dálnice, které doteď nebyly nikde v mapách. Dohromady má jít o stovky kilometrů, které mají ve 30. letech navázat na dokončovanou základní síť. Devět chystaných projektů HN popsaly jako první už minulý týden.
Mezitím projekt schválila ministerská komise a ŘSD poprvé poskytlo některým novinářům i přesnější mapy koridorů. Dá se předpokládat, že výsledné trasy se mohou ještě podstatně lišit. Příprava map v měřítku 1 : 10 000 má teprve začít.
Nová koncepce vychází z aktuálního stavu silniční dopravy v Česku. Původní dálniční síť s kořeny v 60. letech je výrazně pragocentrická. V realitě 21. století a stále narůstajícího počtu aut to vede k nejhustší dopravě kolem metropole a častým kolonám.
„Studie je zpracována proto, aby došlo k lepšímu propojení krajských měst a snížení dopravního zatížení uzlů velkých aglomerací Prahy a Brna,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Jak protáhnout masu kamionů kolem Prahy? Ministerstvo vybírá směry úplně nových dálnic, ovlivní to i ceny nemovitostí
Vzniknout mají především tři nové dálnice: Středočeský okruh, označený jako D99, který má tvořit vnější prstenec kolem stále jen zpola dokončeného Pražského okruhu, tedy D0. Má jít zhruba po trase Hořovice – Nový Knín – Benešov – Sázava – Český Brod – Lysá nad Labem – Mělník – Velvary – Stochov. Spojka dálnic D6 a D5 má vést blíž ku Praze v ose Unhošť–Beroun.
Druhá velká dálnice má vzniknout od Plzně přes Písek až k D1 u Jihlavy, zhruba v trase stávající silnice I/20. To by měla být jednou D20.
Třetí potom odbočí z D1 před Brnem a přes Kuřim povede do Prostějova.

Součástí plánu jsou i třípruhové silnice: od Stodu do Plzně, z Prahy do Neratovic, od Turnova po Jičín a od Brna po Moravskou Třebovou.
Plány se ještě budou měnit, což ukazuje i podoba samotné studie. „Třeba v té mapě zatím chybí třípruhový úsek Písek – České Budějovice, silnice I/73 (Brno – Moravská Třebová) je nakonec celá ve čtyřpruhu,“ řekl HN šéf ŘSD Radek Mátl.
Krom toho se ve studii objevuje ještě požadavek na další trasy, které v mapě ani nejsou: spojku stávající dálnice D1 a D2 od Holubic po Chrlice a novou dálnici D37/38 od Jihlavy do prostoru Chlumce nad Cidlinou a Pardubic. A k tomu jsou ve stejné fázi příprav i třípruhové silnice I/16 od Mladé Boleslavi po Jičín a I/81 od Hradce Králové po Vamberk.
Studie se připravovala už od loňska a silničáři ji projednávali i s kraji.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist