Češi si při cestách do zahraničí za pohonné hmoty výrazně připlatí. Tuzemské ceny paliv patří k nejnižším v Evropě, za hranicemi motoristé zaplatí i o několik korun za litr více. Nejdražší paliva natankují z okolních zemí v Itálii nebo Německu. Ceny v EU jsou nicméně v průměru asi o tři koruny nižší než před rokem. Vyplývá to z komentářů analytiků oslovených ČTK.

Podle údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot v ČR sleduje, se litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 v závěru minulého týdne prodával v Česku v průměru za 33,68 koruny, za litr nafty řidiči dávali průměrně 32,15 koruny.

„Cenový pokles na tuzemských čerpacích stanicích vykázal v uplynulém roce dynamičtější tempo než v jiných zemích a Česko oproti loňskému červnu poskočilo ze sedmé na třetí příčku nejlevnějších zemí u nafty a z desáté na čtvrtou v případě Naturalu 95,“ řekl Damir Duraković ze společnosti Axigon, která je distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil.

Ve většině ostatních zemí si Češi za pohonné hmoty připlatí. Platí to i v případě cest na letní dovolené. Například v tradičně vyhledávaném Chorvatsku jsou paliva proti ČR v průměru dražší o tři koruny za litr. Stejně si motoristé připlatí i na Slovensku, v Maďarsku nebo ve Slovinsku. Na ještě dražší pohonné hmoty se musí motoristé připravit v Německu nebo Itálii, kde například benzin natankují o více než osm korun za litr dráž než v ČR. Mírně vyšší ceny než v tuzemsku jsou i v Polsku.

Nejlevnější paliva v rámci EU motoristé najdou v Bulharsku, kde na litru benzinu oproti Česku ušetří i více než čtyři koruny. Levně jsou paliva k dostání například také na Maltě.

Podle analytika XTB Jiřího Tylečka jsou základem cenových rozdílů mezi jednotlivými státy daně, přičemž Česko má mírnější zdanění paliv než mnoho západních zemí. „Celkový podíl daní na ceně paliva je u nás kolem 50 procent, kdežto třeba v Dánsku nebo Nizozemsku to dělá i přes 70 procent,“ řekl. Mezi další faktory patří podle Tylečka i konkurenční prostředí mezi čerpacími stanicemi v ČR, kvalitní zásobování, posilující česká koruna a také marže rafinerií.

Řidiči musí počítat také s cenovými výkyvy a rozdíly na jednotlivých pumpách. „Na čerpacích stanicích u vytížených dopravních tepen, jako jsou dálnice a další významné komunikace, nebo v okolí hranic států, bývají paliva nadprůměrně drahá,“ uvedl Duraković. I tomu by tak podle něj měli motoristé přizpůsobit plánování svých cest.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist