První pololetí letoška české Škodě Auto vyšlo. Automobilka celosvětově dodala přes 509 tisíc aut, v meziročním srovnání o 13,6 procenta více než za stejnou dobu loni. Tahounem růstu už nejsou ale jen klasické Octavie, Superby nebo Kodiaqy se spalovacími motory. Skokově jí rostou prodeje elektrických modelů, meziročně o 145 procent.  Daří se i plug-in hybridům, meziročně rostou o 240 procent.

O elektrická auta Elroq a Enyaq je v Evropě zájem, tvoří 23 procent ze všech dodaných vozů v Evropě. Loni touto dobou byl podíl elektromobilů jen devítiprocentní. „Zaměstnanci Škody Auto jsou špičkou oboru,“ uvedl k pololetním výsledkům dodávek na sociální síti LinkedIn šéf automobilky Klaus Zellmer.

Čísla udaných aut za druhé čtvrtletí roku ve středu zveřejnil koncern Volkswagen. Škoda v období od dubna do června zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Automobilka z Mladé Boleslavi tak rostla nejvýrazněji z celé skupiny, která celkově zvýšila odbyt na 2,27 milionu. Stejně tak vede i ve srovnání dodaných aut v pololetním srovnání. 

Elektrickým modelům Škody se daří i v Česku. Elroq si za první půlrok připsal 1470 registrací, Enyaq je na necelé tisícovce. Jsou tak zdaleka nejprodávanějšími elektroauty. Například Model Y od Tesly si pořídilo jen necelých osm set zákazníků.

Celý koncern rostl na všech trzích kromě Severní Ameriky, kde zaznamenal propad o 16,2 procenta, a západní Evropy, kde si pohoršil o 0,7 procenta. Důvod poklesu v USA je jasný: uvalená cla na dovoz aut vyrobených mimo USA administrativou Donalda Trumpa. Právě o clech momentálně zástupci nejvýznamnějších německých automobilek jednají v USA se zástupci prezidenta a snaží se najít kompromis.

V Evropě táhne skupinu registrace elektroaut. V předchozích letech byl přitom nezájem o elektroauta jednou z největších slabin koncernu. Nyní se zdá, že se německé skupině daří situaci otočit. Prodej plně elektrických vozů celé skupiny Volkswagen se ve druhém čtvrtletí meziročně celosvětově zvýšil o 37,6 procenta na 248 700. V Evropě se zvedl o 72,9 procenta na 189 700 vozů. 

Zajímavý je pohled do statistik na hlavním automobilovém trhu Evropy v Německu. Zatímco poslední roky na něm s elektroauty dominovala Tesla, nyní mu vládnou koncernové značky. Mezi deseti nejprodávanějšími modely za první půlrok je hned osm ze skupiny VW. 

Registracím vládne model VW ID.7 s 18 tisíci kusy, druhý je ID.4/ID.5 a třetí ID.3. Škoda Enyaq je na čtvrtém místě s necelými třinácti tisíci registracemi, Elroq je šestý s 9,4 tisíce. Kromě těchto modelů je v desítce ještě Seat Born, Audi Q4 a Q6. Tesla Model Y je až na devátém místě s 6,3 tisíce elektroaut.

„Pozitivní vývoj musíme upevnit tím, že budeme pokračovat v naší úspěšné modelové ofenzivě,“ uvedl obchodní ředitel Volkswagenu Marco Schubert. „Celkově se nám podařilo do konce června mírně zvýšit globální odbyt i přes náročné podmínky,“ dodal. Celá skupina Volkswagen odbyt bateriových elektromobilů za čtvrtletí zvýšila celosvětově o 37,6 procenta na 248 700 vozů, za pololetí pak o 46,7 procenta na 465 500 vozů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist