Slyšíte ten nepříjemný zvuk? ptá se jeden z pracovníků technologického centra Shell v Hamburku. A skutečně: klepání motoru z testovací komory je zřetelně slyšet i netrénovaným uchem. Technik poté nalije do nádržky jiný vzorek paliva s vyšším oktanovým číslem a najednou je téměř ticho. Tento test se v laboratořích provádí už téměř 70 let, a to stále na stejných spalovacích motorech. Na první pohled by se mohlo zdát, že se tu brání moderním trendům a drží se minulosti.

Opak je ale pravdou. Právě tyto dlouhodobě používané stroje, osazené mikrofony a řadou čidel včetně přístroje měřícího amplitudu klepání, umožňují vědcům v Shellu sledovat vývoj a porovnávat současné výsledky s historickými daty. Klíčovým nástrojem zůstává i lidské ucho, protože intenzita klepání, které může znamenat hrozbu pro motor, se v praxi mění v závislosti na nastavení agregátu i příměsích v palivu.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se provádějí testy nových paliv v laboratořích Shellu a co to znamená pro vaši nádrž.
  • Co všechno budou muset výrobci paliv do roku 2030 splnit.
  • Čím se liší tradiční a syntetická paliva a jaké jsou náklady na výrobu e-paliv.
  • Jak se v Shellu vyrovnávají s požadavky na snížení emisí.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Více informací ze světa ekonomiky, investic, technologií, práva či lifestylu si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.