Škoda Auto se v prvním pololetí letošního roku stala motorem koncernu Volkswagen. Česká automobilka prodala 582 tisíc aut, to znamená o šest procent více než loni. Provozní zisk pak stoupl o dvanáct procent na 1,3 miliardy eur, téměř 32 miliard korun. „Škoda ukázala, že výborných výsledků lze dosáhnout i ve složité situaci,“ vyzdvihnul ji finanční ředitel koncernu Arno Antlitz při prezentaci finančních výsledků novinářům a investorům. Detailní výsledky zveřejní Škoda Auto v pondělí.
Provozní zisk celého koncernu VW přitom klesl o 33 procent na 6,7 miliardy, asi 165,4 miliardy korun.
Čínské trápení VW nekončí, koho potká osud Škodovky? Tamní automobilový trh se zhroutil a přišel o veškerou racionalitu, zní z koncernu
Podle šéfa koncernu VW Olivera Blumeho se tak stalo především kvůli událostem, které vedení VW nebylo začátkem roku schopné předpokládat. Jde hlavně o zavedení amerických cel. Kromě nich ale koncern také restrukturalizoval nejen divizi osobních aut Volkswagenu, ale také Audi a softwarovou divizi Cariad. Přitom prodeje v pololetí mírně vzrostly na 4,36 milionu aut a tržby z prodeje pak poklesly jen mírně o 0,3 procenta na 158,4 miliardy eur, asi 3888,72 miliard korun.
Provozní marže celého koncernu byla v první polovině roku 4,2 procenta, velkoobjemová divize Core, kam spadá i Škoda Auto, dosáhla 4,8 procenta.
Samotná Škoda Auto dosáhla provozní marže 8,5 procenta. Tím překonala i tradičního koncernového lídra těchto ukazatelů. Porsche totiž v prvním pololetí provozní marže klesla na 5,2 procenta. Snížily se i prodeje na 135 tisíc aut a provozní zisk spadl dokonce o 71 procent na 800 milionů eur, 19,64 miliardy korun.
Porovnat lze Škodu i s dalšími velkoobjemovými značkami: divize osobních aut Volkswagen dosáhla na provozní marži 2,5 procenta, divize užitkových vozů na 2,4 procenta a Seat s Cuprou na 0,5 procenta.
Porsche je v sendviči
Za ztrátami Porsche stojí především americká cla a výrazný propad trhu s luxusními auty v Číně. Protože USA a Čína jsou pro značku dvěma největšími trhy, podle Blumeho se tak nachází v určitém sendviči. Řekl to alespoň v rozhovoru s novináři při prezentaci finančních výsledků koncernu.
Porsche také investovalo prostředky do elektromobility, která byla zákazníky podle vedení koncernu VW přijata velmi dobře a přes 60 procent všech prodaných aut už má elektrický nebo plug-in hybridní pohon. Oliver Blume také věří, že Porsche (a také Audi) si letos sáhne na dno, ale od příštího roku se jeho situace – i díky investicím a různým podpůrným opatřením – výrazně zlepší.
Prodejní růst koncernu VW táhne hlavně Jižní Amerika s 21procentním zvýšením dodávek, o dvě procenta se zvedly prodeje i v západní Evropě a o 8,8 procenta ve střední a východní Evropě. Naopak Čína zaznamenala pokles o dvě procenta a Severní Amerika dokonce o sedm procent.
Prodejně se dařilo elektromobilům koncernu VW. Prodeje vzrostly o 46,7 procenta na 465,5 tisíce kusů. Mezi nejprodávanějšími modely je i Škoda Enyaq s 39 tisíci kusy, rychlý nástup má za sebou i menší Elroq. Ten také přispěl ke zmíněným výborným výsledkům Škoda Auto.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist