Nejhodnotnější značkou v letošním žebříčku Best Global Brands konzultační společnosti Interbrand zůstává Apple. Její hodnota se ale proti loňsku snížila o 3,7 procenta na 470,9 miliardy dolarů (9,8 bilionu korun). Na druhém místě zůstal Microsoft, hodnota jehož značky proti loňsku vzrostla o 10,2 procenta na 388,5 miliardy dolarů. Třetí je Amazon. První tři místa zůstávají beze změny a patří americkým firmám. Citelně ale klesla hodnota Tesly, zatímco nově se v žebříčku objevila značka čínských elektromobilů BYD.

Celková hodnota letošního žebříčku nejlepších globálních značek dosahuje 3,6 bilionu dolarů (více než 75 bilionů korun), což je proti loňskému žebříčku nárůst o 4,4 procenta, respektive o 150 miliard dolarů. Několik značek zaznamenalo rekordní nárůst hodnoty.

„Digitálně podpořené služby a vzestup umělé inteligence (AI) vytvářejí vítěze rychleji než kdykoli dříve. Zásadní změny jsou určující silou, která globální značky formuje. Vítězí ty, které inovují napříč odvětvími, budují kulturní relevanci a investují do dlouhodobé strategie. Ty, které spoléhají pouze na minulý úspěch, čelí na cestě k dalšímu růstu problémům,“ uvedl globální šéf společnosti Interbrand Gonzalo Brujó.

Mezi značky, které jedou na vlně inovací, patří Nvidia, Netflix, YouTube, Uber, Nintendo a Instagram. Nově se pak v žebříčku objevuje BlackRock, Booking.com, Qualcomm, GE Aerospace, Uniqlo, Schneider Electric, Monster, Nasdaq, BYD a Shopify. Tolik nováčků v žádném ročníku zatím nebylo.

Z automobilových značek dál roste japonská Toyota, ale německé Mercedes-Benz a BMW jsou ceněny méně než před rokem. Výrazný pokles hodnoty, o více než 35 procent, utrpěla americká značka Tesla miliardáře Elona Muska, což Interbrand zdůvodňuje silnou konkurencí. Svědčí o tom právě čínská značka BYD, která v žebříčku dosud nefigurovala, ale teď je na 90. místě. Tesla je na 25. příčce. Jihokorejské Hyundai je na 30. místě s oceněním 24,6 miliardy dolarů. Vyšší ocenění v tomto přehledu ještě neměla.

Žebříček Best Global Brands byl poprvé představen v roce 2000. Interbrand při oceňování značek zohledňuje tři faktory: zaprvé finanční výkonnost značkových produktů nebo služeb, zadruhé úlohu značky v nákupním procesu, a zatřetí konkurenční sílu. To znamená schopnost vytvářet loajalitu a dlouhodobě udržovat poptávku, a tím i prodejní marži.

Interbrand při oceňování vychází z předpokladu, že značky, které usilují o skutečné vůdčí postavení, si nejenže musí získat oblibu u zákazníků, ale dělat i to, co je považováno za správné pro lidi i planetu. Interbrand proto do své metodiky oceňování integroval i dopad environmentálních, sociálních a správních (ESG) aktivit značky.

Deset nejcennějších značek světa v žebříčku Best Global Brands 2025

Hodnota značky (v miliardách USD)

1. Apple                      470,9 

2. Microsoft               388,5 

3. Amazon                  319,9 

4. Google                    317,1 

5. Samsung                 90,5 

6. Toyota                     74,2 

7. Coca-Cola                60,1 

8. Instagram               57,3 

9. McDonald’s            53,0 

10. Mercedes-Benz     50,1 

 

Zdroj: Interbrand

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist