Zhruba za stejnou cenu jako loni se o uplynulém víkendu začalo prodávat mladé víno z letošní úrody moravských a českých vinic. Do tradiční marketingové akce Svatomartinské víno dodalo 73 vinařství na 1,9 milionu lahví. Vinaři si pochvalují, že letošní úroda byla lepší než předchozí dva roky. A radost jim také dělá, že nastupující vláda – v souladu s tou dosluhující – jejich byznysu přeje. „Odmítáme zavedení spotřební daně na tiché víno,“ uvádí se v návrhu programového prohlášení chystaného kabinetu Andreje Babiše. Ten přitom proklamuje nutnost hledat zdroje peněz pro plánované výdaje zejména v sociální oblasti.

Stát má ve spotřební dani v podstatě jedinou páku, jak ovlivňovat tržní cenu alkoholických nápojů. Její sazba v Česku vytrvale a citelně roste jen u lihovin, v posledních dvou letech meziročně o 10 procent a od roku 2026 to bude o dalších pět procent. Pivovarům se sazba už dlouhé roky nemění a víno,  které je ve spotřebě jedinou rostoucí alkoholovou komoditou, má daň nulovou.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč nová vláda nechce zdanit tiché víno.
  • Co si myslí lékaři a adiktologové o potřebě zdražit veškerý alkohol.
  • Zda by bylo spravedlivé zdaňovat všechny alkoholické nápoje jednotně podle obsahu lihu.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Více informací ze světa ekonomiky, investic, technologií, práva či lifestylu si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.