Primátorka bulharské Sofie ve středu slavnostně otevřela prvních sedm stanic nové, třetí linky sofijského metra. Návrh nového metra zpracovala česká projektová společnost Metroprojekt, která pracuje i na projektu linky D metra v Praze. Shodou okolností začala práce na obou projektech v roce 2010, zatímco v Sofii se však už otevírají první stanice, v Praze se ještě ani nezačalo stavět.
Nová linka metra je osm kilometrů dlouhá a má sedm stanic, z nichž dvě jsou přestupními na již existující první dvě linky. Linka se v současné podobě nachází v centru města. Po dokončení bude mít linka stanic 21, v současné době probíhá výstavba dalších 4 stanic. Metroprojekt je autorem dopravně urbanistického a základního technického návrhu trasy a stanic, na který následně navázaly realizační projekty bulharských inženýrů.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článek"Čeští projektanti metra mají ve střední a východní Evropě skvělé jméno. Naší výhodou je, že jsme získávali zkušenosti na projektu metra v Praze – a v Česku bychom jen těžko hledali technicky náročnější a organizačně komplikovanější projekt, než je podzemní dráha ve městě s tak bohatou historií a složitou geologií," říká David Krása, generální ředitel Metroprojektu. Zakázka na sofijské metro je největší zahraniční zakázkou v historii společnosti.
Podle Krásy je pražský projekt linky D srovnatelný s projektem nové linky v Sofii. "Co se týče rozsahu a významu, tak jsou projekty srovnatelné," odpověděl na dotaz HN. "V Praze se jedná o čtvrtou linku, v Sofii teprve o linku třetí. Třetí linka v Sofii zkompletuje pomyslný trojúhelník, který má pražské metro už od 80. let," dodal.
Důvody, proč byla realizace projektu v Sofii výrazně rychlejší, jsou podle Krásy dva. Prvním je rozdíl v politické podpoře projektu. Zatímco projekt v Sofii se těšil kontinuální podpoře od samého začátku díky tomu, že je z velké části hrazen z peněz Evropské unie, to samé nelze říct o projektu linky D. Ten byl podporovaný na začátku, v letech 2010 a 2011, postupně však o politickou podporu přišel, a jednu dobu se dokonce uvažovalo o jeho zrušení. Nyní se projekt linky D znovu těší podpoře.
Druhým důvodem jsou rozdíly v české a bulharské legislativě - ta bulharská je mnohem příznivější pro velké projekty veřejné infrastruktury. Podle Krásy jsou všichni v Česku u těchto velkých zakázek opatrnější - jak úředníci, tak veřejní investoři. Opatrnost dle něj vychází z toho, že jsou lidé za své případné chyby skoro až kriminalizováni, proto je každý velice opatrný, aby se chybám vyhnul, což ale celý proces zpomaluje.
Pražský magistrát a dopravní podnik představily v červnu vítězné návrhy výtvarné soutěže na tři z osmi plánovaných stanic metra D. Ve stanicích Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory se objeví díla Vladimíra Kopeckého, Jiřího Černického a Stanislava Kolíbala. Výtvarníci pracují mimo jiné s geometrickými tvary nebo tématem lidského života. Na podobě stanic budou dále spolupracovat s architekty jednotlivých stanic.
Nové vizualizace stanic metra D a jejich okolí - Olbrachtova, Pankrác, Nemocnice Krč a Nádraží Krč



Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal na začátku července pražskému dopravnímu podniku předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu. Zákaz platí, než úřad posoudí, zda byla veřejná zakázka vypsána v souladu se zákonem. Na předběžné opatření upozornil server Seznam Zprávy, vydání pak potvrdila mluvčí úřadu Milena Marešová.
Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil pražský dopravní podnik a její hodnota přesahuje deset miliard korun. Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.
Nová linka metra má spojit Písnici a náměstí Míru. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.
Nové vizualizace stanic metra D a jejich okolí - Olbrachtova, Pankrác, Nemocnice Krč a Nádraží Krč


