Kombuchu zná od dětství, kdy mu ji pěstovali jeho prarodiče. Tehdy ho příliš neoslnila, nyní na její výrobě a prodeji vydělává. A to tak, že na ni musí v e-shopu vypisovat pro zákazníky virtuální fronty. Čekací listiny na kvašený nápoj plný bakterií a kvasinek jsou však paradoxně překážkou v plném rozjezdu byznysu Marka Siwyho a jeho start-upu MAGU. Přesto věří svému byznysu natolik, že chce v hlavách zákazníků ze všech koutů světa vytvořit podobnou asociaci jakou spouští Red Bull při představě energetických nápojů – tedy kombucha-MAGU.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Zatím však zakladatel českého start-upu dobývá se svým kvašeným nápojem pouze trh tuzemský. A daří se mu to, po spuštění ostrého provozu v září minulého roku byla zatím firma každý měsíc zisková a v posledních měsících ho oslovilo několik mezinárodních potravinářských koncernů a investorských skupin ohledně možného vstupu do jeho společnosti. „Myslím ale, že pro dané úvahy ještě neuzrál ten správný čas,“ říká mladý podnikatel v rozhovoru pro HN.

Přes počáteční averzi k netradičnímu nápoji si Siwy našel ke kombuše cestu při studiích v Los Angeles. Ačkoliv si její chuť a výživové hodnoty zamiloval, tak to nebylo hlavním důvodem, proč se rozhodl pustit do podnikání s tímto nápojem. Tím byl jeho tržní potenciál.

„Při práci v korporátu jsem narazil na zajímavou statistiku: americký trh se surovou kombuchou rostl rychleji, než tomu bylo v devadesátkách u energetických drinků, kdy na trhu začal působit Red Bull,“ tvrdí Siwy. To upoutalo jeho pozornost a vyřešilo hádanku, co bude jeho produktem s ambicí a potenciálem stát se úspěšnou mezinárodní firmou.

Na globální trh chce v řádu let vstoupit s kvašeným nápojem, jehož kořeny sahají až do starověké Číny. Nápoj plný živých kultur fermentují mikroorganismy z kvasinek a bakterií. Podle délky fermentace, nálady kvasinek a množství dodaného zkvasitelného cukru může výsledný nápoj obsahovat jednotky procent alkoholu. Mezi vyznavači zdravého životního stylu se nápoj stává rychle populárním pro své výživové hodnoty a léčivé účinky.

„Naše produkty ale nejsou všelék, který by dokázal vyléčit všechny nemoci světa. Máme však řadu zákazníků s Crohnovou nemocí, ekzémy, alergiemi, nabouranou imunitou či špatným trávením, kteří nám píší, jak jim naše kombucha pomáhá,“ vyzdvihuje Siwy výhody svého nápoje.

Po studiích v Americe působil Siwy několik let v investičním bankovnictví. Zprostředkovával akciové a měnové obchody pro velké hráče bankovního světa, jako je Morgan Stanley či Goldman Sachs, obchodoval ale i na vlastní pěst. Přechod k vlastnímu podnikání však nebyl bez překážek.

Od rozhodnutí v roce 2018, že se do byznysu pustí, po prodej první lahve totiž uběhly více než dva roky. Neměl příliš z čeho vycházet – pochopitelně příprava kombuchy není probádaná a akademicky podložená oblast jako pivovarnictví nebo vinařství. Celý rok proto strávil četbou všech dostupných knih a odborných článků nejen o kombuše, ale i o fermentaci potravin či kultivaci bakterií. Dokonce se na dálku přihlásil ke studiu mikrobiologie.

Ve výsledku po konzultacích a laboratorním testování s odborníky vyvinul vlastní způsob pěstování a výživy kultur, které do nápoje během fermentace uvolňují probiotické organismy. „Nevím o nikom v Evropě, kdo by ke kultivaci přistupoval tímto způsobem. Spíše jsou zde firmy, které kombuchu vyrábějí jako klasickou limonádu bez hlubší znalosti její mikrobiologické podstaty,“ vysvětluje Siwy. Tím naráží na problém evropské i americké legislativy. Nedefinují totiž, co přesně kombucha vlastně je.

„Jakýkoliv výrobce čehokoliv tak může momentálně vyrobit produkt, který pojmenuje kombucha, přičemž ke skutečné kombuše může mít daný produkt poměrně daleko. Z mého pohledu tak v tomto směru v Evropě dochází k hromadnému klamání spotřebitele, protože velká část takových produktů by podle mě takové jméno vůbec neměla nést,“ tvrdí Siwy, který vlastní výrobní procesy zahrnující kultivaci kvasných kultur nebo fermentaci přirovnává k laboratorní mikrobiologii. I proto si střeží své vlastní know-how, jak to jen jde.

Mezery ve výrobním procesu nebyly jedinou překážkou pro nakopnutí byznysu. Tou byl i omezený kapitál pro budování svébytného projektu na zelené louce, počáteční vývoj a rozjetí výroby navíc neměl odkud outsourcovat. V počátcích byznysu mu ale pomohly zkušenosti z finančního sektoru a znalosti z oblasti venture kapitálu a vnímání rizik. Proto byl každý jeho další investiční krok podmíněný úspěchem v kroku předchozím, investičně do byznysu tedy vstupoval v několika tranších, aby minimalizoval riziko.

Zpočátku investoval ve statisících, nyní jsou ve společnosti nainvestovány nižší desítky milionů korun. Od chvíle, kdy start-up překročil fázi vývoje a začal testovat trh, nebyl pro něj jediný měsíc provozně ztrátový. A to i přes to, že nyní by si při zpětném pohledu na byznysové začátky dal maximálně dvouprocentní šanci na úspěch.

Od zahájení ostrého provozu loni na podzim je firma zisková. Také proto, že obchází velké řetězce a distributory. Svou kombuchu totiž nabízí přímo cílovému zákazníkovi především přes svůj e-shop, lidé kombuchu MAGU seženou ale i v online obchodě s potravinami Košík.

Přesto má šéf start-upu připravený nový marketingový model, ale naráží zatím na ošemetnou překážku: výrobní kapacity. I když je od počátku testování MAGU neustále navyšuje, není schopný zcela pokrýt poptávku. Zvěsti o produktu se mu totiž začaly šířit mezi lidmi samovolně – výdaje na marketing má pozastavené. A tak musí na jeho kombuchu vypisovat čekací listiny a poptávku virtuálními frontami uměle tlumit.

Aktuálně je výrobce kombuchy na hranici svých výrobních kapacit, kdy vyrobí až 35 tisíc lahví nápoje měsíčně. To se má brzy změnit: již půl roku jeho tým pracuje na spuštění nové výrobní linky s chystanou výrobní kapacitou 250 tisíc lahví měsíčně. I díky přechodu do větších prostor Siwy revidoval plánované tržby na první rok ostrého provozu ze 40 na 50 milionů korun. To je ovšem pro šéfa MAGU stále nízké číslo vzhledem k poptávce a tržnímu potenciálu jeho kombuchy. Tvrdí, že kdyby nebylo výrobních komplikací, přesáhl by obrat úrovně sta milionů korun s prodejem pouze přes vlastní on-line kanál.

Kvašený nápoj prodává v balení po dvanácti lahvích, přičemž každá obsahuje dvě dávky kombuchy. „Kusový prodej u nás není možný vzhledem k nákladovosti logistiky chlazených produktů. Zákazníci s tím ale kupodivu nemají problém,“ říká Siwy a dodává, že velké balení se prodává mnohem více než testovací balík se šesti lahvemi. I tím boří mýty o konzervativním přístupu Čechů k novým a nevyzkoušeným věcem.

Svůj nápoj nechce Siwy držet pouze uvnitř českých hranic, střednědobým cílem je pro něj přenesení byznysu na rakouský a německý trh. Z německojazyčného regionu DACH chce pak zamířit do celého světa. Jeho snem je tak vytvořit firmu, která by ve světě měla váhu, a Češi by na ni mohli být pyšní, protože vznikla právě tady. „Jakkoliv to může znít naivně ve světle naší malosti a toho, že pocházíme z Česka, tak naší ambicí je vybudovat světovou společnost a globálního hráče s proslulým produktem. Myslím si, že s ohledem na kvalitu našich výrobků bychom ani neměli uvažovat jinak,“ uzavírá Siwy.

Marek Siwy, CEO MAGU
Marek Siwy, šéf a zakladatel start-upu MAGU, dobývá nápojem s kombuchou český trh.
Foto: MAGU