Futuristické koncepty elektrických kol i Vision a Motorrad Vision, které BMW ukázalo světu před pár dny, stírají hranici mezi bicykly, motorkami a vlastně i auty: stroje s výkonnými bateriemi by mohly jezdit až šedesátkou, budou mít zvukovou i vizuální signalizaci, že se kolem nich pohybují jiné dopravní prostředky, a dokonce prý poznají, v jakém typu zástavby jsou a tomu přizpůsobí svou maximální rychlost (technologie zvaná geofencing). A samozřejmě jsou krásná. Jak se ale ukazuje, minimálně luxusní německé automobilky budou kola potřebovat i kvůli tomu, aby si udržely zákazníky – plánují totiž vyrábět méně aut, ale zato dražších.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Vědomě budeme podzásobovat nabídku a současně s tím se budeme víc soustředit na dražší, luxusnější segment,“ řekl listu Financial Times Harald Wilhelm, finanční ředitel společnosti Daimler, která vyrábí mimo jiné vozy Mercedes-Benz. 

Jeho souputník u BMW Nicolas Peter dodal: „V posledních dvou letech jsme pozorovali znatelné zlepšení v naší cenové síle. To, jak pracujeme s dodávkami, abychom udrželi aktuální ceny, je něco, co budeme chtít zachovat.“

Wilhelm i Peter tak mají jasno: covid umocnil to, co jejich firmy pozorovaly už předtím, a totiž ochotu lidí si připlatit. Tento trend pak naplno explodoval s nynějšími problémy na trhu kvůli nedostatkům čipů, kdy fabriky nemohou vyrábět tolik, kolik by potřebovaly. A na jejich vozy se proto musí čekat a lidé jsou ochotní je kupovat i bez slev a v dražších modifikacích, jen aby je už měli doma.

Jen pro srovnání: BMW Group, pod kterou kromě bavorských vozů spadají i značky Mini a Rolls-Royce, vykázala za druhý kvartál roku 2021 zisk šest miliard eur, ale v necovidovém roce 2019 za stejné období „jen“ dvě miliardy. Jednou z klíčových změn je, že se auta prodávají i bez slev – donedávna bylo běžné, že dealeři nabídli k novému vozu oproti katalogové ceně až patnáctiprocentní pokles. Jenže to ve chvíli, kdy je aut nedostatek a navíc se na ně dlouho čeká, už není třeba.

Podle Petera z BMW se změnilo i to, že zatímco před pandemií očekávali zákazníci, že vůz dostanou co nejrychleji, v posledních měsících akceptovali, že si pár měsíců počkají. Takže dealeři pak nemusí mít na skladě tolik hotových aut, u nichž mají logicky potřebu se jich zbavit i s nižší cenou. „A to nám pomáhá. Jasně, čekací doba nesmí být moc dlouhá, ale když si kupujete prémiovou značku jako BMW, je to i emocionální rozhodnutí. Takže rozumná čekací doba je pak něco, co zákaznický zážitek ještě vylepší.“

Na to, že se slevami nemají počítat, se ovšem musí připravit nejen klienti BMW či Mercedesu, ale i mladoboleslavské Škodovky. Ta má na parkovištích odstavené desítky tisíc modelů, které nemůže kvůli chybějícím čipům dokončit. Jenže už vzkázala, že až budou hotové, nebude je prodávat s žádným výrazným zvýhodněním.

Covid a čipový hladomor změnily ale ještě jednu věc – lidé přecházejí i při nákupech aut do on-line prostoru. V Česku tento trend ještě není tak patrný, ale v USA ho dealeři, kteří jsou tradiční byznysovou základnou hlavně menších měst, už pociťují. 

Deník Wall Street Journal popsal například příběh Johna Medveda, třiasedmdesátiletého bývalého majitele šesti lokálních autoprodejen z Denveru, který svou malou síť prodal loni velké skupině z Kanady. „Už jsem nevěděl, jak komunikovat a jak se napojit na zákazníky, kteří vyžadovali on-line nakupování. Nikdo pak nic nepotřebuje fyzicky vidět, na nic si nepotřebuje sáhnout. To neumím,“ povzdechl si.

Tento trend opět nahrává automobilkám, protože při on-line nákupech mizí šance předhánět se ve slevách. Z dealerů se tak nejspíš budou čím dál víc stávat hlavně místa, která se specializují na dodatečnou péči, na servis a fungují také jako výdejny už objednaných a zaplacených vozů. Byť zrovna u luxusních značek jako BMW a Mercedes nejspíš zůstane pro pocit určité exkluzivity i ten fyzický prožitek z prodejny důležitý.