Stavební firma MI Roads, za níž stojí společnost Metrostav, bude moci i nadále získávat veřejné zakázky. Vyplývá to z předběžného stanoviska právníků, které stát oslovil s žádostí o analýzu, zda je počínání Metrostavu v pořádku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se jím hodlá řídit. Podle konkurenčních stavebních podniků Skanska, Vinci, Strabag a Colas obchází Metrostav založením MI Roads trest uložený letos v červnu soudem. Ten jemu a jeho dceřiné firmě Metrostav Infrastructure pravomocně uložil zákaz plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejných tendrech po dobu tří let. Firmy kvůli tomu dokonce poslaly kritický dopis vedení ŘSD a Asociaci krajů.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Že analýza, kterou pro stát zpracovávala advokátní kancelář Gřivna a Šmerda, dopadla pro Metrostav příznivě, řekl HN v rozhovoru ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Rozsudek soudu za situace, kdy neexistuje žádný veřejný záznam o tom, že by na společnost MI Roads byla převedena část závodu společnosti Metrostav nebo Metrostav Infrastructure, nebrání ŘSD uzavírat nové smluvní vztahy s touto společností,“ citoval Kupka z analýzy.

Metrostav Infrastructure (MI), který byl spolu s mateřským Metrostavem odsouzen za manipulaci zakázek v korupční kauze Rath, založil MI Roads krátce po vynesení rozsudku a uložení trestu. Je jediným majitelem této společnosti.

Podle konkurence tak maří úřední výkon. „K výrokům pana ministra se nemůžeme vyjadřovat, protože uvedená právní analýza nebyla zveřejněna. Zatím jsme na společný dopis nedostali odpověď. Další kroky tedy nebudeme nyní předjímat. Počkáme si na odpověď na společný dopis a po jeho prostudování a naší právní analýze zvážíme další kroky,“ uvedla mluvčí holdingu Vinci Iveta Štočková.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl na žádost HN o nahlédnutí do analýzy uvedl, že zatím existuje pouze předběžné stanovisko právníků. Kompletní dokument by měl být k dispozici do 14 dnů. Na závěrech se však už nic měnit nebude. Firmám, které si u ŘSD stěžovaly, hodlá Mátl zaslat odpověď začátkem příštího týdne.

Výsledek analýzy odpovídá i pohledu právníka Miroslava Knoba z právní kanceláře Otidea Legal. Ten pro HN uvedl, že založení dceřiné firmy, která se bude o zakázky ucházet, nelegální není, protože rozsudek výslovně zmiňuje jen dvě uvedené společnosti. „MI Roads se tedy může zcela bez omezení výběrových řízení na veřejné zakázky účastnit a veřejné instituce s ní mohou uzavírat smlouvy. A to i za situace, kdy je jejím jediným akcionářem odsouzená společnost Metrostav Infrastruture, jelikož rozsudek se vztahuje pouze na ni, ne na její dceřiné společnosti,“ prohlásil Knob.

Potíž však může nastat při dokládání referencí, které vypisovatelé zakázek po soutěžících v tendrech požadují. I to se dá ale řešit, pokud by MI Roads například spolupracovala s dalšími firmami, které by reference poskytly místo ní. To už ostatně učinila u své dosud nejhodnotnější zakázky za necelých 16 milionů korun. Právě v dokládání referencí Knob vidí největší prostor pro případné žaloby. Zároveň ale věří, že veřejné instituce disponují odborníky, kteří by měli i takto složitou nabídku posoudit v souladu se zákonem.

Samotný Metrostav se nařčení konkurence bránil. Jeho mluvčí Michal Jurman prohlásil, že MI Roads disponuje vlastní personální i výrobní kapacitou, která jí umožní zakázky odbavovat. Konkurence naopak v dopise varovala, že MI Roads bude využívat pracovníků a strojů potrestaných podniků.

S přispěním Martina Ťopka