Po patnácti letech skončil krachem jeden z předních českých golfových obchodů. Pražský Webgolf na sebe v pondělí podal insolvenční návrh s tím, že více než stovce věřitelů dluží okolo 13 milionů korun a není schopen je splatit. Firma má zavřenou prodejnu, nefunguje ani e-shop a zákaznická linka.

„Aktuálně je společnosti zamezen přístup do skladu, ze strany pronajímatele, pročež společnost nemůže dostát svým závazkům vůči klientům a dodat objednané zboží,“ píše Webgolf v insolvenčním návrhu. Jako hlavní důvody pádu firma uvádí několik věcí v čele s brexitem. Ten způsobil, že dovoz golfového zboží z Velké Británie, kde tato hra vznikla a odkud měl obchod hlavní dodavatele, se zkomplikoval, prodražil a prodloužil.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Dalším uvedeným důvodem je covid, který vedl k výpadkům dodávek zboží, což mělo mít za následek zadlužení společnosti dalším úvěrem. Obchod dále zmiňuje inflaci, která prodražila nakupované zboží, ale také aktuální ekonomickou situaci, kdy lidé začínají šetřit, což podle Webgolfu způsobilo silný pokles tržeb.

Webgolf má 145 věřitelů, kterým dohromady dluží 13 milionů korun. Většina z faktur je po splatnosti více než 30 dní. Mezi hlavní věřitele patří UniCredit Bank s 2,3 milionu korun, finanční úřad s 1,5 milionu. O sto tisíc méně dluží golfový obchod i Národní rozvojové bance.

Webgolf v návrhu uvádí, že má skladové zásoby v odhadované hodnotě 413 tisíc korun a vybavení provozovny, skladu či kanceláře v hodnotě 616 tisíc. Na bankovním účtu jsou necelé tři tisíce korun.

„Nelze očekávat obrat ke kladnému růstu ekonomiky a následnému vyrovnání závazků,“ píše Webgolf a navrhuje vyhlášení konkurzu, což je zjednodušeně způsob řešení úpadku, kdy není snahou zachránit podnik, ale rozprodat zbylý majetek.

Webgolf na trhu působil od roku 2008 a prodával většinu hlavních golfových značek. Vedle toho se vypracoval v největší firmu na potisk golfových míčků v Česku. Toho firmy využívají jako reklamu. Nechají si natisknout své logo až na stovky míčků, které následně darují organizátorům golfových turnajů. Webgolf plánoval se svým potiskem míčků expandovat do Německa, ale místo toho přišel krach.

Byznys s golfovým vybavením je podle lidí z odvětví čím dál složitější. A nejen v Česku. Golfový magazín GolfMonthly loni na podzim popsal, jak se rozmáhá obchod s použitými holemi. Tento trend je patrný i v Česku. Golfové hole mají dlouholetou životnost, je běžné, že golfista má i přes deset let staré hole. Po několika letech na nich nechá vyměnit opotřebované rukojeti, což ale vyjde výrazně levněji než pořízení nového vybavení.

Celosvětový golf po letech, kdy ubývali hráči, zažívá mírný obrat. Česko mělo jiný vývoj, od revoluce počet hráčů i hřišť rostl, nejsilněji v prvním desetiletí tohoto století. Od roku 2015 začalo hráčů ubývat. Covid to ale změnil – golf byl totiž jeden z mála sportů, který bylo možné, sice s omezeními, provozovat i v době, kdy byly týmové nebo vnitřní sporty zakázané. V Česku loni třetím rokem po sobě vzrostl počet registrovaných hráčů na celkem 52 730, celosvětově je registrovaných zhruba 70 milionů a 40 tisíc hřišť. Hlavním trhem jsou Spojené státy, kde je 43 procent všech golfových hřišť.

Před dvěma lety zažil český golf jinou významnou insolvenci. Tehdy zkrachovala firma, která stavěla golfové hřiště v pražské Vinoři. Loni ho získala investiční skupina Natland, která už vlastní hřiště na Zbraslavi, a od dubna je osmnáctijamkové hřiště otevřeno ve zkušebním provozu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.