Už před začátkem války na Ukrajině bylo zřejmé, že český státní podnik LOM Praha do budoucna nechce stavět jen na opravách ruských vrtulníků Mil a výcviku pilotů pro ně. Důležitým bodem v obratu firmy směrem „na Západ“ je převzetí prvních čtyř amerických helikoptér českou armádou.

Základna v Náměšti nad Oslavou nyní disponuje třemi bojovými stroji Viper a jedním víceúčelovým vrtulníkem Venom. Už letos tak LOM Praha začne na servisu těchto helikoptér od amerického koncernu Bell vydělávat. Ve výsledku půjde o 20 strojů, jež nahradí ruské vrtulníky. Podle ředitele podniku Jiřího Protivy to přinese v příštích několika letech tržby kolem jedné miliardy korun.

Ještě důležitější může být v budoucnu spolupráce s dalším americkým koncernem Lockheed Martin – pokud česká armáda přezbrojí na stíhačky F-35. Česko si chce pořídit celkem 24 letounů F-35, které mají nahradit švédské Gripeny. A LOM Praha by měl být jedním z hlavních domácích leteckých podniků zapojených do průmyslové spolupráce. „Dohoda s Lockheed Martin se finalizuje a měla by se podepsat během září,“ potvrdil HN Protiva. 

Jak si LOM Praha momentálně vede?

Když jsem v roce 2021 do podniku přicházel, měl za sebou dva špatné roky a kumulativní ztrátu přes 200 milionů korun. Teď se firmu podařilo dostat do černých čísel, loni jsme měli zisk 17 milionů při obratu kolem 1,3 miliardy korun. Letos se chceme v tržbách dostat přes 1,5 miliardy. To je ale krátkodobé ozdravení. Důležitější je dlouhodobější léčebná kúra podniku, protože už nemůžeme stavět jen na tom, že umíme ruské vrtulníky Mil a s nimi spojený výcvik. Dochází k transformaci LOM z východu na západ, což nám přinese další příležitosti.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Přinesla tyto příležitosti účast LOM na pařížské airshow, která se konala koncem června? Jaké schůzky tam byly nejdůležitější?

Pro nás byly prioritní schůzky kolem amerických vrtulníků Viper a Venom – česká armáda v červenci první dva Vipery převzala, v srpnu spolu s třetím Viperem dorazil i první víceúčelový vrtulník Venom. Došlo také ke schůzce s Lockheed Martinem spojené s potenciálním nákupem stíhaček F-35 pro českou armádu. Důležité byly i schůzky s Ukrajinci. Třeba záporožský Motor Sič je pro nás jeden z klíčových partnerů pro dodávky náhradních dílů do vrtulníků Mil.

Kam až může spolupráce zajít? Motor Sič je několik desítek kilometrů od fronty – naopak Malešice, kde sídlí LOM, jsou daleko.

Spolupráce ve sdílení kapacit je možná. Bavíme se o tom nejen s firmou Motor Sič, ale rovněž s podniky FED nebo Ivčenko. LOM od těchto ukrajinských leteckých firem odebírá náhradní díly. Můžeme s jejich pomocí nahradit ruskou opravárenskou dokumentaci k motorům a dalším agregátům vrtulníků Mil. K tomu ale docházelo už před válkou na Ukrajině. Naopak my pomáháme Ukrajině s integrací různých systémů do vrtulníků Mil Mi-171. 

Ukrajinská společnost DeViRo chce v Česku vyrábět lehké bojové drony Lelek. Chtěli byste se na tom podílet?

Komunikujeme s nimi. Oni si našli ve středních Čechách prostor, kde budou stavět výrobní haly. Je to ale hodně o investorovi. Nabídli jsme jim podporu v materiálovém inženýrství, je tu možnost strojního obrábění a využití galvanovny. Oficiální odezvu zatím nemáme.

Česká armáda obdrží celkem 20 vrtulníků Venom a Viper. LOM bude dělat jejich údržbu stejně jako u ruských vrtulníků, které postupně uvolní místo americkým strojům. Jaké investice si to z vaší strany vyžádá?

Zatím to není přesně daná částka. Půjde ale o stamiliony korun, které dokážeme pokrýt běžným financováním podniku. V tuto chvíli jsou to hlavně investice do lidí. Loni jsme v Náměšti nad Oslavou založili specializovaný závod H-1 pro americké vrtulníky a nabrali do něj základní tým 15 lidí. Ten se bude s požadavky armády na servis a údržbu vrtulníků rozšiřovat. Dále jsme vystavěli simulační centrum. V něm je již instalován nový simulátor, který budeme provozovat. Dceřiná společnost VR Group se přitom zapojila do jeho vývoje a výroby. A čeká nás další rozšiřování opravárenského zázemí na servis vrtulníků. Zatím sdílíme v Náměšti prostory s armádou.

Jiří Protiva (40)

Od února 2021 ředitel státního podniku LOM Praha (Letecké opravny Malešice).

Absolvent práv na Palackého univerzitě v Olomouci předtím osm let řídil Vojenský technický ústav, další příspěvkovou organizaci ministerstva obrany.

Na ministerstvo obrany nastoupil v roce 2006 jako právník, který se v sekci vyzbrojování podílel na přípravě veřejných zakázek. Působil i v Inspekci ministerstva obrany.

Je členem představenstva Asociace leteckého a kosmického průmyslu.

Jaký bude mít přezbrojení dopad na hospodářské výsledky LOM? Dokážete na amerických vrtulnících vydělávat tak, jako dosud vyděláváte na těch ruských?

Není to náhrada jedna k jedné, což platí hlavně pro počáteční období. U vrtulníků Mil zabezpečujeme kompletní generální opravy. Než tohle zvládneme u amerických Venomů a Viperů, tak to bude nějakou dobu trvat.

Ztratíte opravy ruských vrtulníků navždy?

Po vypuknutí války na Ukrajině nám ruští výrobci pozastavili certifikaci a ztratili jsme jejich podporu. Dokážeme ale dělat opravy na takzvané národní úrovni, kdy máme u certifikace dohled českých úřadů. Můžeme tak dál zabezpečovat servis vrtulníků Mil pro armádu. Zároveň tyto certifikace umožňují dělat servis pro země EU a NATO. Minimálně tenhle trh neztratíme. Máme třeba v opravě bulharský vládní speciál nebo probíhají dvě generální opravy vrtulníků Mil Mi-8MT pro Makedonii.

Ohrožena tedy není ani modernizace transportních vrtulníků Mi-171Š, které používá česká armáda?

Tam probíhá nejen generální oprava, ale zároveň modernizace. Jde o „westernizaci“ těchto vrtulníků, do nichž nakupujeme neruskou avioniku a komunikační systémy. Tady nejsme nijak omezení pravidly certifikace.

Ruská stopa tedy z LOM ani v budoucnu nezmizí.

Bude tady, ale převáží poměr směrem k západní výzbroji. Teď je to naopak. 

Vedle oprav vrtulníků od americké firmy Bell by měl být LOM Praha za Česko zapojen do spolupráce u stíhaček F-35, které si chce pořídit armáda. Jak jste tady daleko?

Aktivně s Lockheed Martin o zapojení do průmyslové spolupráce vyjednáváme. Je shoda na tom, že musíme společně pracovat v oblasti výcviku a tréninku. Řekli jsme si také o údržbu některých komponentů F-35 a chceme být u těchto letounů logistickým uzlem pro českou armádu. Chceme do spolupráce zapojit také tuzemskou firmu VR Group, která vyvíjí a vyrábí simulátory. Jsme před podpisem dohody o tom, do jakých oblastí bude LOM zapojený.

Podepíše se ještě letos?

Ano, dohoda se finalizuje a měla by se podepsat během září. 

Kdy začnou americké projekty vytvářet pro LOM nějaké tržby?

Od Bellu už letos. Počátkem července byla s ministerstvem obrany podepsána smlouva na servis těchto vrtulníků, což v následujících několika letech přinese tržby kolem jedné miliardy korun. Na efekt spojený s případným nákupem F-35 si budeme muset počkat až po roce 2030. Chceme se ale etablovat nejen u těchto velkých projektů. LOM má kompetence, aby se prosadil například při opravách a servisu motorů – koukáme po amerických podnicích Lycoming a Honeywell a také rakouském Rotaxu. Jak už jsem řekl, nechceme být vázáni pouze na ruské stroje Mil a výcvik.

Kolik procent obratu LOM mohou tyto menší civilní projekty tvořit?

Jádro toho, co děláme, musí být vždy pro ministerstvo obrany a partnery v NATO. Pokud tedy chceme být oslovováni napřímo, což chceme. Proto musíme 80 procent zakázek realizovat pro tyto vojenské partnery a zbylých 20 procent pro civil. To se nám daří skloubit. Ročně by to mohlo podniku přinést kolem 300 milionů korun. Jedním z budoucích cílů je vybudovat v LOM servisní zázemí pro lehké americké vrtulníky Enstrom, které používáme v pardubickém Centru leteckého výcviku. A to do nejvyšší úrovně údržby. Máme zatím osm Enstromů, které nahradily ruské vrtulníky Mil Mi-2, a zvyšujeme jejich počet o další dva.

Jaké další investice do nových strojů pro výcvik chystáte?

Armáda v některých oblastech svoje požadavky na výcvik zdvojnásobila. Rozšířit flotilu i personál proto potřebujeme. Pro základní výcvik máme vrtulové stroje Zlín, které už fungují od roku 2004 a dožívají. Cvičný proudový letoun Aero L-39C nahrazujeme novými L-39NG. Na stole je i náhrada šesti vrtulníků Mi-17. Zatím s nimi ale vystačíme. Obměnu čeká také turbovrtulový stroj L-410.

Znamenají větší požadavky armády utlumení výcviku pilotů pro zahraniční zákazníky?

Chceme rozvíjet obojí. Hlavně s novými L-39NG chceme být aktivnější v programu NATO na výcvik pilotů mezi členskými státy. Pokračovat bude i dlouhodobá spolupráce při výcviku se Slovenskem, Thajskem, Polskem nebo Rakouskem. Počet zemí chceme dále rozšiřovat.

Přinese firmě LOM nějaké výhody uzavření smlouvy s Aerem na čtyři L-39NG? Budete opět více spolupracovat?

Koupí nových letadel jsme zajistili kontinuální pokračování leteckého výcviku na mnohem vyšší úrovni. S Aerem se dále podílíme například na generálních opravách starších letadel L-39 Albatros. Aero nám dává jejich motory AI-25 na generální opravu. Teď se to děje u Bulharska.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze