Pohled na totemy čerpacích stanic bude pro české řidiče zase o něco příznivější. Velkoobchodní ceny výrobců benzinu a nafty klesají již několikátý den v řadě, od tohoto čtvrtka se to promítlo i na prvních domácích pumpách. Především zlevňování benzinu by mělo nabrat v dalších dnech rychlý spád a dominový efekt napříč trhem.

„Velkoobchodní ceny začaly výrazně padat. Proto ode dneška zlevňujeme litr benzin o korunu, nově u nás bude stát 36,50. Jestli spadnou velkoobchodní ceny ještě níže, a ta možnost tam určitě je, tak zlevníme v dalších dnech nejspíše znovu. Uvidíme,“ sdělil v rozhovoru s HN šéf sítě čerpacích stanic Tank ONO Jiří Ondra. Jeho pumpy jsou pověstné nízkými maržemi a jsou indikátorem, kdy zlevní další velcí hráči na českém čerpadlářském trhu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Za poklesem benzinu stojí především snížení ceny ropy na trzích. Zatímco ještě 20. října stála na burze ropa Brent přes 92 dolarů za barel, nyní se obchoduje za 80. 

Že budou ceny paliv snižovat i ostatní pumpy, očekává i Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon poskytující řidičům tankovací karty. „Letos registrujeme zvýšený tlak na ceny na stojanech, jelikož jedna z největších sítí čerpacích stanic už přes půl roku kopíruje ceny největší diskontní sítě na českém trhu. To je další důvod, proč by se pokles na burze měl přelít do finálních cen pro motoristy rychleji, než tomu bývá zvykem,“ říká Duraković.

Nezvykle nízko držel dlouhodobě ceny paliv Orlen Benzina, především v pohraničí s Polskem před tamními říjnovými volbami do parlamentu. Na některých místech ale benzinky polského ropného gigantu drží ceny níže než jeho konkurence ještě teď. „Všiml jsem si toho, že mají na některých místech nezvykle podobné ceny těm našim. Dokonce i ve městech. Myslím, že ostatní velké firmy na to musí zareagovat, maximálně do týdne budou muset jít s cenami dolů,“ říká Ondra z Tank ONO.

Průměrná cena benzinu na českých čerpacích stanicích byla ve středu podle dat společnosti CCS 38,85 koruny za litr. Nafta stála v průměru 39,31 koruny. Tank ONO od čtvrtka zlevnilo naftu na 37,50 koruny. „Prognózy našich dodavatelů jsou takové, že by benzin mohl jít s cenou ještě dolů, u nafty jsou však opatrnější,“ dodává Ondra. 

„Příznivé je, že poklesla cena ropy. Za poslední týden spadla o několik dolarů za barel i velkoobchodní marže u benzinu. Do konce týdne benzin v Česku na pumpách ještě zlevní, i ve druhé polovině listopadu se budou ceny naturalu dále snižovat. Výhled pro řidiče je rozhodně příznivý,“ předvídá analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. 

Horší predikce než u benzinu jsou ale u nafty. Tam sice lidé z oboru očekávají prozatímní pokles cen, budoucí cenovky na čerpacích stanicích jsou ale nejisté. S chladnějším počasím začíná topná sezona, část produkce nafty půjde v rafineriích na topné oleje, což diesel prodraží. „Nafta přes zimu stoupne, to je jisté. Jak se ochladí, kleště mezi cenami obou hlavních paliv se rozevřou a nafta bude ještě dražší. Benzin může jít ještě níže, ale nafta půjde opačným směrem,“ míní Ondra.

Cenu nafty by mohl od 5. prosince ovlivnit i konec exportu paliva ze strany Slovnaftu do Česka. Skončí totiž výjimka, díky níž může prozatím exportovat produkty z ruské ropy do okolních zemí. Od zmíněného data ji bude moci využívat jen pro domácí trh. Slovnaft přitom zásobuje Česko 15 až 20 procenty jeho spotřeby dieselu. Blížící se konec výjimky vyvolal otázky, zda bude v zemi dostatek nafty.

„Samozřejmě řešíme s dodavateli smlouvy na příští rok. Konec roku je zajištěn a rafinerie nám tvrdí, že i celá nadcházející zima bude v pohodě. Objednávky nám nekrátí. Nikdo z dodavatelů nám neříká, že by do dubna příštího roku měl být v zemi nedostatek nafty,“ popisuje Ondra.

S majitelem Tank ONO souhlasí i expert Tomčiak. Říká, že sice Slovnaftu ještě chvíli potrvá, než se rafinerie zmodernizuje natolik, aby mohl ve velkém zpracovávat neruskou ropu, ale zároveň tvrdí, že nedostatek nafty v Česku nehrozí.

„Objem nafty od Slovnaftu se bude muset nahradit jinými rafineriemi, nejsme ve výrobě nafty soběstační. Nejspíše se bude dovážet z Polska a Německa, bude to ale náročnější pro nové logistické trasy. Mohou s tím být krátkodobé problémy, ale katastrofa nehrozí,“ míní Tomčiak. Cenu nafty by ale logistika měla prodražit, protože Slovnaft naftu do Česka dodává potrubím, z Německa a Polska se bude vozit ve vlacích.

Naftu od srpna zdražilo o dvě koruny zrušení výjimky ze spotřební daně, výrazněji stoupnout by měla podle odborníků až od příštího roku. Nyní jsou pumpy předzásobené. „Do konce roku nevidím nic, co by mělo ceny paliv ohrozit. Pokud se tedy nerozšíří mezinárodní konflikty, s tím rafinerie ale logicky nic neudělají,“ říká Ondra.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.